Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Musikalisk duell

    Musik: Gitarrduon The Gothenburg Combo och Stockholmskvartetten Pärlor för svin är båda framgångsrika inom nutida konstmusik. I dag sammanstrålar de på Pustervik för att mäta krafterna.
    Göteborgska The Gothenburg Combo har stadigt stävat uppåt under sina fem år som grupp, spelat in skiva, turnerat flitigt i både Sverige och Europa och prisats som världens bästa gitarrduo. Stockholmska Pärlor för svin har verkat dubbelt så länge inom samtida konstmusik och kvartetten är också mycket ute på vägarna, exempelvis i Japan, som de just kommit hem från.
    Nu möts de båda grupperna på scenen för att både spela tillsammans och var för sig. Och så ska de ta reda på vem som är bäst.
    - Det finns alltid ett moment med att tävla i musik som är ganska fånigt egentligen, särskilt för gitarrer med guitar battles som hänger kvar sedan 70- och 80-talen. Nu har en kompositör skrivit låten Who's really really the best baserat på den idén att man ska kunna utröna vem som är bäst. Dessutom tydliggörs ett tävlingsmoment när man sätter ihop två grupper, säger Thomas Hansy som tillsammans med David Hansson utgör The Gothenburg Combo.
    Avgörandet får publiken fälla, men utan mentometerknappar. Driften med ständiga jämförelser inom musik ska hela tiden anas som en känsla, säger Thomas Hansy. Men det är en seriös satsning, betonar Thomas Hansy. Kulturrådet är finansiärer och efter premiären på Pustervik väntar Stockholm i nästa vecka och flera konserter för Rikskonserter runt om i Sverige i vår.
    I potten finns ett knippe svensk konstmusik skriven av fyra tonsättare vardera från Stockholm och Göteborg, namn som Dror Feiler och Cristopher Anthin från huvudstaden eller Peter Hansen och Tony Blomdahl från västkusten.
    - Jag skulle vilja beskriva det som att vi har hittat det coolaste och svängigaste av de yngre som kommer upp bland kompositörer inom konstmusiken plus några äldre som vi tycker är väldigt bra. Det är kortare låtar, inga halvtimmessonater, utan mer explosiva. Lite mer i popformatet, säger Thomas Hansy.
    Han kommer från Leksand men har stannat kvar i Göteborg efter studierna på musikhögskolan för snart tio år sedan. Här träffade han David Hansson och tillsammans har de lagt upp riktlinjerna för sin duo. Mottot är total kommunikation, säger Thomas Hansy.
    - Drivkraften är att alltid göra nya, spännande saker och alltid styra sin egen konstnärliga riktning. Vi vill rensa bort allt som klassisk musik står för i vanliga fall, alltså där man kommer in och är präktig och bockar och har notställ. Vi försöker lära oss allt utantill, vilket låter töntigt om man pratar om ett popband där det är så självklart, säger Thomas Hansy.
    Han menar att motsvarande ambition är allt annat än självklar inom den klassiska musiken.
    Närmast efter spelningarna med stockholmarna tänker han och David Hansson först försöka hämta andan efter ett intensivt spelår. Därefter väntar bland annat en turné till USA med ett par konserter i Kalifornien.
    - Man vet aldrig vad som händer när man är ute och spelar. Det kan komma fram någon när man spelar i en kyrka och säga "jag har en konsertserie i Tyskland, kan ni komma, ni får fyra spelningar direkt". Pang, liksom. Samtidigt kan man spela på något stort ställe där ingen har tid att komma. Men förväntningarna är höga får jag väl säga, säger Thomas Hansy.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.