Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    MQ:s vd: Sortimentet är verksamhetens hjärta

    "Det går inte att vara nöjd. Andra aktörer har utvecklats bättre". Det säger Christina Ståhl i en stram kommentar till senaste bokslutet. Som ny vd på MQ ska hon vända utvecklingen. Visionen är att bli den ledande varumärkeskedjan i Norden. Men konkurrensen är hård. 16 000 företag, från enmansföretag till giganten H&M, slåss om andelar på klädmarknaden.

    Det började med livsmedel och skönhetsprodukter. Därefter växlade hon över till möbler och nu ska hon sälja kläder. Hon kallar sig en kringresande i detaljhandelns tjänst. Det är främst under MQ:s styrelsemöten som Christina Ståhl lärt känna klädbranschen och MQ. Men efter cirka 1,5 år som styrelseledamot var det i augusti dags att ta klivet in i den vardagliga verksamheten och som verkställande direktör se till att de nya målen nås. Första etappmålet är att spara 50 miljoner kronor. Och samtidigt öka försäljningen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vad är det som väntar?

    - Under det senaste halvåret har vi startat ett sjupunktsprogram och vi har redan hunnit göra stora justeringar för att hamna i rätt riktning. En ny organisation är på plats sedan årsskiftet. Bemanningen på huvudkontoret har minskat med 16 personer. Vi har sänkt kostnaderna för marknadsföring och butiker.

    - Jag har också gått in som tf. sortimentschef. Jag är van från Mio att vara såväl vd som sortimentschef. Det är alltid sortimentet som är hjärtat i en verksamhet och därmed nyckeln till MQ:s vändning. Jag tror att ett bolag mår bra av att ha en vd som jobbar väldigt nära butiksgolvet och lever med det som verkligen är bolagets kärna. Det var därför jag också var ute och gjorde butikspraktik i höstas. Det var spännande dagar.

    - Sedan är det alltid så att man aldrig kan bromsa sig uppför en uppförsbacke. Det handlar också om att införa en företagskultur och säljdrivande åtgärder, det som handlar om försäljning och modeposition. Detaljhandeln handlar om att skapa resultat genom människor.



    Vad krävs i ökad omsättning för att du ska kunna säga att MQ är den ledande varumärkeskedjan i Norden?

    - Jag kan självklart inte ge exakta mål eller den typen av affärshemligheter. Jag ser snarare att positionen inte är tagen. Det är en position som är diffus och bör konkretiseras snarare än sättas i siffror.

    Du har betonat att en viktig del i förändringsprocessen är att tillföra ett nytt tydligt ledarskap. Vad innehåller ditt ledarskap?

    - Jag är en väldigt närvarande och informell ledare. Jag vill vara närvarande för såväl butiksmedarbetarna som medarbetarna på huvudkontoret. Jag vill också vara väldigt rak, ärlig och tydlig och visa vägen. Jag tror att vi alla vill veta vart vi är på väg och vad som förväntas både av bolaget och av en själv under den här resan.

    - Det skapar också oftast trygghet. Vet man om målen och hur resan ska se ut framåt så är min erfarenhet att personer som är trygga blir mindre stressade.

    Innebär ditt ledarskap en stor förändring för de anställda?

    - Det hoppas och tror jag. Risken med att vara börsbolag är att processer blir högtravande och utdragna. Men detaljhandel är alltid detaljhandel. Vi måste alltid leva nära butiksgolvet och vad kunderna vill ha. I detta finns också en informell aspekt, att pengar görs på butiksgolvet och vi måste leva nära våra kunder. Den kulturen vill jag representera.


    - Från tiden på Mio har jag lärt mig att man måste vara informativ och tydlig mot sina medarbetare. Det går inte att gömma sig.

    Sedan du tillträdde som vd har du privat investerat cirka en miljon kronor i MQ-aktier. MQ har även sedan 2011 ett incitamentsprogram för sju personer i ledningen som innebär ekonomisk bonus om resultatet utvecklas väl. Varför kan inte alla anställda få vara med i någon form av program?

    - Det rimmar inte med min ledarfilosofi att förmånen ska omfatta ett fåtal medarbetare. Jag är en person som tror på lagarbete och vill att alla ska få möjlighet att fira segrar. I butikerna har säljare och butikschefer alltid haft möjlighet till bonus, men på kontoret har det inte varit så. Det ändrar vi på nu.



    Du säger att MQ har ett ansvar, ett åtagande som handlar om hållbar produktion hela vägen från framställning av råvaror till att kläderna hamnar i butikerna. Borde då inte MQ:s egen kontroll ha avslöjat att angoraull plockas från levande djur i Kina? När det blev känt stoppade ni inköp av plagg med angora.

    - Ja, det kan man tycka. Det här är ju inte en industri som vi på något sätt vill stötta. Den har inget existensberättigande. Vi har personal på plats för att kontrolla förhållanden, men även om vi har det så dyker det upp nya frågor. Därför har vi diskuterat internt om att bjuda in djurrättsorganisationer och människorättsorganisationer som vi löpande har en diskussion med. Vi behöver bredda vårt kontaktnät som en del i det systematiska arbetet för att så tidigt som möjligt få signaler om nya frågor som ligger utanför vår acceptans.

    Är ert åtagande om en hållbar produktion för stort i förhållande till möjligheterna att kontrollera villkoren i alla led?

    - Det är både vår vilja och vårt ansvar att hantera vår verksamhet på ett sunt och bra sätt. Det är viktiga frågor för mig som person. Löften, certifikat och avtal i all ära, så måste man själv vara på plats för att besiktiga och följa processen på nära håll. Därför ska jag under våren åka till Kina och Bangladesh för att även personligen besikta fabriker. Precis som med butikspraktiken vill jag med egna ögon se vår utländska produktion.

    - Jag tycker att värderingar, hur vi agerar och styr våra bolag är väldigt viktigt. Jag tror också att unga människor tycker det är viktigt att jobba på ett företag där man har sunda värderingar och att man menar det man säger. Jag tillhör nog den eran själv.


    Christina Ståhl

    Gör: Sedan augusti vd för MQ

    Ålder: 43 år.

    Bor: Skövde men planerar för flytt till Göteborg.

    Familj: Man och två döttrar, 8 och 10 år.

    Bakgrund: Magisterexamen i ekonomi vid Lunds universitet. Jobbkarriären började inom Ica Gruppen, bland annat som vd för dotterbolaget Etos AB och ansvarig för Icas satsning på hälsa och skönhet. 2007 blev hon vd för möbelkedjan Mio med huvudkontor i Tibro. Under åren 2006-2012 var hon styrelseledamot i Kjell & Company Elektronik, hälftenägt av Ica Gruppen. I början av 2012 tog hon plats i styrelsen för MQ.

    MQ:

    MQ:s nettoomsättning under verksamhetsåret 2012/13 (september-augusti) blev 1 463 miljoner kronor, en minskning med 7,4 procent i jämförbara butiker.

    Försäljningen av kläder i fackhandeln uppgår till totalt 50 miljarder kronor och minskade totalt under perioden med 0,4 procent.

    MQ säljer en mix av 30-talet egna och externa märken. Fördelningen i mixen är hemlig.

    Rörelseresultatet blev 50 miljoner kronor, nära på en halvering jämfört med föregående år.

    Antalet butiker: 122 varav 5 i Norge

    Antal anställda: 645

    Varför?

    Efter att under sju år vänt utvecklingen för det finansiellt pressade och sargade möbelföretaget Mio så har Christina Ståhl startat arbetet med att försöka ge MQ en starkare och mer lönsam position i modehandeln. Från Mio tar hon med sig att även tuffa processer kan sammansvetsa personalen.

    Hur?

    Vi träffas på MQ:s huvudkontor i en av de fastigheter mitt emot Göteborgs Operan som tidigare rymde kameratillverkaren Hasselblad. I receptionen står en naken skyltdocka och väntar på vårkollektionen och mitt emot står skyltdockor med höst- och vinterkläder. På kontoret jobbar 100 personer.

    Reflektioner:

    Hon är öppen, pratar gärna och snabbt om allt från småstadstjejen i Karlshamn som jobbade i den butik som i dag är MQ-butik till studentåren i Lund där hon spelade elgitarr i ett tjejband. Sedan snabbt över till tiden i Stockholm där hon bland annat "rullade ut sminkavdelningar" i Ica-butiker.

    Förebild:

    Jag försöker se styrkan i varje person. Jag är inte den som imponeras av höga titlar. Det finns någonting fantastiskt i varje människa.

    Favoritläsning:

    Jag läser väldigt gärna biografier, allt från Kennedy-klanen, som man verkligen både kan fascineras och förfasas över, till modehuset Versace och just nu familjen Bonnier.

    Motto:

    Resan är också en del av målet. Varje dag måste vara en positiv resa som ger energi. Att ha tydliga mål är jätteviktigt, men om man inte har glädje och energi på vägen så tvivlar jag på att man någonsin kommer fram.

    Hobby:

    Jag känner att jag har noll hobbyer. Samtidigt har jag tusen intressen: konstintresse, löparskor finns i väskan när jag reser och jag åker gärna skidor. Men den stora delen av myntet handlar om familjen.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.