Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Motormännen: Rättvisare betala via skatten

Motormännen i Göteborg vill att de pengar som trängselskatten drar in tas ut på skattesedeln. Men får mothugg.

- Jag tycker det ska gå på skattesedeln som allt annat, säger Gun Fernqvist, ledamot av Motormännens styrelse i Göteborg och representant i Västsvenska paketets referensgrupp.

Hon menar att det vore både enklare och rättvisare att finansiera Västsvenska paketet via skattesedeln.

- De välbärgade har ju råd och behöver inte tänka på kostnaderna på samma sätt. Men det är ju som alltid folket som får betala, de har inget val utan måste ju åka med barnen till skolan och till jobbet. De tvingas dra ned på något annat i stället för att köra, säger Gun Fernqvist.

Hon tycker inte att kollektivtrafiken fungerar tillräckligt bra för att folk ska välja bort bilen. Särskilt inte för de som bor i ytterområden och arbetar obekväma arbetstider, på helger, kvällar och nätter.

Vad säger du till de som menar att Agda på äldreboendet inte ska betala för vägar hon inte använder?

- Hon behöver också bli skjutsad hit och dit till läkarbesök och för att hälsa på barnbarn. Hennes mat hade aldrig kommit till hemmet om det inte fanns transporter. Allt har med transporter att göra på ett eller annat sätt, säger Gun Fernqvist.

Om man tar det på inkomstskatten hur ska man då få bort trängsel och förbättra miljön?

- Jag kan förstå människor som bor i centrum som tycker att det är skönt att slippa bilar och avgaser, men då ska också Västtrafik göra så att man kan komma fram även i vinklar och vrår av staden så man inte behöver ta bilen och sitta i köer.

Gabriel Lindh är samordnare för Nätverket Ja till trängselskatt. Han medger att trängselskatten kan få negativa konsekvenser i enskilda extremfall men vill se till helheten.

- Jag tror det är relativt få personer med små inkomster som är så beroende av bilen. Bara att ha bil kostar oftast mer än trängselskatten varje månad. Med det sagt är jag personligen inte främmande för att ha någon form av undantag för de med minst inkomster, säger han.

- I och med att pengarna också går till att förbättra framför allt kollektivtrafiken så finns det också positiva effekter för de som mest använder kollektivtrafiken, de i de utsatta områdena.

Varför skulle det inte gå att ta in pengarna via skattesedeln i stället?

- Det är klart att Motormännen sitter och förespråkar allt annat än trängselskatter. Men trängselskatten handlar inte bara om finansiering, att slopa trängselskatten skulle ge direkt negativa effekter på trängsel och miljö, säger Gabriel Lindh.

------------------------------------------

Fakta: Så gjorde vi

Vi har samkört 2013 års beslutade trängselskatter på postnummernivå med medelinkomst och privatägda fordon.

Det är områdets, inte bilägarnas, medelinkomst vilket gör inkomstuppgiften något låg i mindre välbärgade områden. De med bil har där rimligen en något högre inkomst.

Hade vi ställt trängselskatt mot antalet invånare och medelinkomst toppar Backa listan över de som betalar mest med Bergsjön, Biskopsgården och Lärjedalen strax efter. Välbärgade stadsdelar ligger på listans nedre halva. I den modellen blir dock resultatet missvisande för områden med lågt bilinnehav då trängselskatten ställs mot en befolkning där ytterst få har bil.

------------------------------------------

1368864.jpg
Mest läst