Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Motion motmedel mot stress

Ångest och depression botas lika effektivt med motion som med psykofarmaka. Var femte stillasittande har upplevt ångest, enligt en stor västsvensk undersökning.

- Det betalar sig för den psykiska hälsan att vara aktiv, säger docenten i psykologi, Magnus Lindwall.

Forskarna har följt drygt 3 700 inom vården i Västra Götaland i undersökning om de upplever hög stress, utbrändhet eller upplever symptom på depression eller ångest.

Det är långt mer än dubbelt så många som är stillasittande som känner av något av de fyra psykiska ohälsosymptomen.

Hög stress upplevde 26 procent av de stillasittande, bara 12 procent av de som tränar regelbundet. 39 procent av de stillasittande hade känt av utbrändhet, 16 procent bland dem som tränar.

Endast 2 procent av dem som regelbundet tränade hade känt sig deprimerade, 9 procent bland de stillasittande. Drygt en femtedel, 22 procent, sade sig ha känt ångest. Färre än var tionde bland de regelbundna motionärerna (9 procent) hade upplevt ångest.

- Det är viktigt att säga att det var vad de tillfrågade upplevt, det är inte diagnostiserade symptom, säger Ingibjörg Jonsdottir, professor på Institutet för stressmedicin.

Nivån på träningen spelar visst roll, men det avgörande är om man tränar alls. Men även för människor som är deprimerade och har ångest gör motion skillnad.

- Det har lika god effekt som psykofarmaka, säger Magnus Lindwall.

Han har gjort studien tillsammans med Institutet för stressmedicin på Göteborgs universitet. Majoriteten av de drygt 3 700 är kvinnor inom vårdyrken. Studien har pågått under sju år, mellan 2004 och 2010. Genomsnittsåldern bland deltagarna var 47 år.

Tidigare studier har jämfört dem som tränar med dem som inte motionerar alls. Den här gången har forskarna tittat på hur människor i studien förändras av en förändrad livsstil.

Men det omvända gäller också. Människor som tränar regelbundet riskerar att få depressioner, om de minskar sin träning eller lägger av.

- Så slutsatsen är ganska uppenbar: det är aldrig för sent att börja träna, och det är alltid för tidigt att sluta. Därför är det närmast självklart att arbetsgivare bör stimulera anställda att träna. En bra förebyggande investering mot psykisk utmattning och depressioner, säger Magnus Lindwall.

En specialstudie, där 200 personer ingick, visade att det var viktigare för den psykiska hälsan hur regelbundet man tränade än hur vältränad man var.

Fysisk aktivitet är också en utmärkt träning för minnet, visar Göteborgsforskare.

- Så motion är ett bra motmedel mot demens och alzheimer, säger Magnus Lindwall.

I förra veckan fick psykologiska institutionen " väldigt mycket pengar" för att studera vad som händer med människor som går från ett yrkesaktivt liv till pension.

- Det är en ganska dramatiskt förändring i livsstil, där just träning och fysisk rörlighet kan fungera förebyggande mot depressioner och ålderssjukdomar som demens, spår Magnus Lindwall.

Men studien kring pensionärer kommer att pågå under en följd av år framöver.

Mest läst