Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Klaga på plats om du inte är nöjd med resan.

Missnöjd på resan - klaga på plats

Blev inte semestern vad du hoppats på? Du har rätt att få vad du betalar för. Annars kan du kräva kompensation av resebolaget.

Visst är det lätt att känna sig som en tråkmåns, när besvikelsen tar överhand? Hotellet som var så fint i katalogen, visar sig vara en stor besvikelse. Men det finns regler, som resebolagen måste följa. Och som kund har du har rätt till kompensation, om du inte får vad du betalat för.

Med hjälp av charterbolagen Ving och Fritidsresor har konsumentredaktionen försökt reda ut vad som gäller.

Hur mycket hav som ska ses från balkongen, till exempel, är reglerat hos Konsumentverket. Enligt verkets föreskrifter och allmänna råd om paketresor, bör det finnas fri utsikt över havet som motsvarar ungefär 50 procent av ditt synfält. Om du bara ser en remsa blått vid horisonten, har du rätt att klaga.

För övrigt är det i hotellbeskrivningarna du hittar måttstockarna. Vad som utlovas där, ska infrias på plats. En dubbelsäng ska vara en dubbelsäng, och inte två enkelsängar till exempel. Eller om det står att hotellet har en uppvärmd pool, då ska den inte vara kall.

Men vänta för jösse namn inte med att gnälla tills du kommer hem. Alla klagomål måste lämnas på plats, och till resebolagets egen personal. Det räcker inte med att säga till i receptionen. För att överhuvudtaget ha rätt till kompensation, måste du ha framfört ditt missnöje till bolagets anställda på resmålet. Då ger du också företaget en chans att hjälpa dig innan semestern blir förstörd. Många olägenheter går ju faktiskt att lösa, genom byte av rum eller hotell.

Skulle du och resebolaget ändå inte vara överens bör du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Där prövas tvister av det här slaget av en oberoende nämnd. Det kan dock vara värt att notera, att de stora charterbolagen är mycket medvetna om sina skyldigheter, och de förlorar sällan i ARN. Förra året hade Ving, till exempel, 42 ärenden i ARN, men bara tre fällningar.

Vi har satt samman en ordlista.

Detta betyder:

Havsutsikt - innebär att du har utsikt mot havet. Konsumentverket har specificerat havsutsikt på följande vis: Anges att rum eller lägenhet har havsutsikt bör det finnas fri utsikt över havet som motsvarar minst halva synfältet (se Konsumentverkets författningssamling: Konsumentverkets föreskrifter och allmänna råd om paketresor; KOVFS 1993:3).

Mot havet - rummet/balkongen vetter mot havet, dock behöver du inte se havet eller ha havsutsikt.

Poolområde - ett område där poolen eller poolerna finns. Det kan också finnas en poolbar.

Strandnära - havet ligger med närhet till stranden. Exakta avstånd till strand respektive centrum finns i hotellbeskrivningarna.

Familjehotell - passar vuxna som reser med barn.

Barnvänligt - passar barn på något sätt, till exempel genom barnpool, aktiviteter, underhållning.

Bara för vuxna - hotellet tar inte tar emot barn, exakt åldersgräns finns då angiven i hotellbeskrivningen.

Passar vuxna - passar bäst för vuxna som reser utan barn. Men det finns ingen garanti för att inga barn finns på hotellet, vilket brukar uppges i beskrivningen och heller ingen åldersgräns.

Fakta: Anmäl ärendet till ARN

Om resebolagen avvisar ditt krav kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

ARN kan pröva ditt ärende om värdet på bristen i resan överstiger 1 000 kronor.

Du måste kunna redogöra för hur du kommit fram till summan. Din anmälan måste komma in till nämnden inom sex månader från det att företaget första gången sa helt eller delvis nej till dina krav.

Om företaget inte svarar räknas det som att företaget har sagt nej.

Anmälan måste vara skriftlig, och det finns formulär på ARN:s webbplats. Skicka kopior på den bevisning du vill att nämnden ska titta på.

Företaget får därefter se din anmälan och ges en möjlighet att bemöta den.

En normal handläggningstid är sex månader.

Källa: ARN

Mest läst