Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Priserna varierar helt lagligt och ett fåtal taxiåkare försöker plocka russinen ur kundkakan. Bild: Bild: Roger Granat

Mindre risk att bli lurad i Göteborg

Göteborg Fel taxi kostar fortfarande skjortan. Men taxiresenären i Göteborg drabbas mer sällan och betalar mindre än den i Stockholm.

Än en gång kommer rapporter om uppskörtade taxikunder. Framförallt är det ouppmärksamma resenärer eller turister som inte känner till den avreglerade svenska taxinäringens fria prissättning.

Som Afdab Noorani som berättar för BBC att han fått betala 260 kronor för en taxifärd på under 3 minuter och som enligt hans hotell inte borde ha kostat mer än 120 kronor.

- Det är ju en liten klick friåkare som har detta som idé, och de bidrar ju till att svärta branschen, säger Claudio Skubla på Svenska Taxiförbundet.

Ungefär 27 procent av taxiresenärerna i de tre största städerna är bosatta utanför Sverige och två somrar i rad har förbundet tillsammans med turistnäringen haft kampanjer för att informera om vikten av att "välja taxi med omsorg". Det har gett resultat men fortfarande kan priserna hos en del friåkare sticka iväg rejält.

I Stockholm har de stora bolagen ett högsta jämförandepris på mellan 300 och 330 kronor för resa på 10 kilometer på 15 minuter, enligt den senaste undersökningen från Transportstyrelsen. Men det finns de som tar ut så mycket som 2 250 kronor.

I Göteborg är motsvarande siffror cirka 320 kronor, med avvikelser ned till 247 kronor och upp till 645.

- Ju fler människor, desto större är risken att dra till sig lycksökare. I Stockholm rullar 6 000 bilar, i Göteborg 1 500 så det är ju relaterat till det. Men det här bekymret finns även i Göteborg.

Bara en procent av taxiresenärerna i Göteborg tycker sig dock ha fått betala så högt pris att de känner sig lurade, enligt Transportstyrelsens undersökning.

Utöver informationskampanjer arbetar Taxiförbundet på att få till stånd nya regelverk och lagstiftningar. Exempelvis borde samtliga åkare vara anslutna till redovisningscentraler, inte bara de stora som i dag.

Remisstiden för detta går ut i januari och förbundet hoppas på att förändringar kan komma till stånd före valet till hösten.

Taxiförbundet för också samtal med polisen, som man anser bör få större möjligheter att agera. Exempelvis när det gäller att avvisa oseriösa åkare från platser där många turister eller andra ovana taxikunder befinner sig.

Vad kan man göra för att skydda sig som kund?

- Du ska vara uppmärksam på vad det är för fordon du åker med. Håll dig till några förutbestämda bolag du känner till och kolla efter prisuppgifter som ska vara synliga.

Mest läst