Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Miljonplanen som kan rädda Götheborg

En resa till London sommaren 2012 och en resa till USA året därpå kan bli Ostindiefararen Götheborgs räddningsplanka.

Haken är att politikerna måste skjuta till pengar.

Företaget Pacta Guideline har på uppdrag av stadskansliet utvärderat olika finansiella alternativ för att rädda Götheborg.

Företaget föreslår nu ett av fyra genomgångna alternativ:

* att skeppet besöker London sommaren 2012, i anslutning till OS.

* samt en segling till USA hösten 2013, i samband med 375-årsjubileet av Nya Sverige.

Detta eftersom det finns ett stort publikt och näringslivsintresse för skeppet.

Men för att detta ska bli möjligt krävs att Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen garanterar bolaget bakom Ostindiefararen 30 miljoner kronor under två år, varav 20 miljoner kommer från Göteborgs stad.

- Pengarna kan ses som ett lån och går det bättre än beräknat för bolaget behöver inte alla pengarna betalas ut, säger Ulf Högberg vid stadskansliet.

På Svenska Ostindiska Companiet AB (SOIC) mottogs förslaget med glädje.

– 30 miljoner över en treårsperiod är precis vad vi har begärt så detta är goda nyheter. Vi hoppas att detta nu går igenom, om inte så får vi titta på en annan lösning, säger Rikard Thornander, vd i Svenska Ostindiska Companiet AB.

Skeppet är för närvarande mycket väl underhållet och (SOIC) gör bedömningen att skeppet kan seglas.

På tisdagen presenteras räddningsplanen som ska hålla skeppet flytande under de närmaste åren för kommunstyrelsens politiker.

GP sökte på måndagkvällen flera kommunalråd för en kommentar utan att lyckas.

Även dessa förslag utreddes men skrotades:

* Att resa enbart till London 2012 och övrig tid vid piren. Ger minus 24 miljoner kronor under åren 2011-2013.

* Att omedelbart lägga upp skeppet under 2011. Ger minus 14,9 miljoner kronor under 2011-2013.

* Använda skeppet enbart för besöksverksamhet och inte segla alls. Ger minus 19,7 miljoner kronor under 2011-2013.

Mest läst