Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

15787
Bosse Bildoktorn Andersson har svar på det mesta när det gäller bilar. Björn Johansson lyssnar intresserat.

Miljövänliga körtips av Bosse Bildoktor

Bosse Bildoktorn gick snabbt igång på alla cylindrar på Mölndals torg på lördagen. Och bjöd på tips om ecodriving och andra sätt att köra miljövänligt.
Många fick sig en tankeställare och sög i sig de goda råden när Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, NBV, och Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, arrangerade torgmöte om ecodriving och trafiksäkerhet.
- Jag känner inte till ecodriving men försöker köra snålt ändå. Jag använder bilens färddator och försöker hålla koll på bränsleförbrukningen, säger Lennart Hansson.

Han sällar sig till dem som samlats runt bildoktorns egen bil, en guldfärgad Rover 25:a, med motorhuven på vid gavel.
- Byt ut luftfiltret mot ett racingfilter så spar ni bränsle. Det är gjort av bomullstrådar som oljats in. Det renar luften bättre och har lägre motstånd än de vanliga pappersfiltren. Det är dyrare men håller hur länge som helst, mässar bildoktorn.

Den som inte vet något om ecodriving får sig också en dos.
- Ecodriving är inget nytt. Jag läste om det i en amerikansk motortidning på 1980-talet som beskrev en analys av bränslesnål körstil som BMW gjort. Ur den utvecklades ecodrivingen. Tekniken är enkel att lära sig och du spar både pengar och miljön.

Bosse Andersson kör själv 4 000 mil om året på detta sätt.
- Jag har aldrig räknat ut vad jag sparar i pengar. Men jag kör en deciliter snålare per mil, så då kan du räkna ut det själv.
Med dagens bensinpris blir det nästan 4 300 kronor per år att spendera på annat.

Men det är inte så lätt att ta det lugnt med gaspedalen, köra på låga motorvarv och planera sin körning för att undvika onödiga stopp i hetsig storstadstrafik.
- Man måste stålsätta sig. Jag gjorde lumpen i Sundbyberg och gick en utbildning till lastbilsförare. En lastbil måste du köra i ett lugnt tempo. När jag kör min vanliga bil brukar jag tänka på att jag kör lastbil igen. Det funkar bra.

Andra nyttiga tips som bildoktorn bjuder på är att stänga av bilens AC, aircondition, när den inte behövs.
- Stäng också av alla strömförbrukare som går i onödan, som elbakrutan och värmen i stolarna så slipper motorn att lägga ett par extra hästkrafter på att dra runt generatorn som blir trögare av högre elförbrukning. Och glöm inte att pumpa in mer luft i däcken än vad som står i instruktionsboken. Kolla också lufttrycket ofta.

Plötsligt hoppar han in i den bil som MHF ställt upp för att demonstrera hur det känns att volta. När han hänger upp-och-ned i bilbältet släpper det och bildoktorn faller handlöst ur sätet mot bilens innertak.
- Jag drog ju i bältet flera gånger för att kolla att det inte skulle gå upp, säger en förvånad och lite omtumlad bildoktor när bilen hamnat på rätt köl igen.
Även ett bilorakel kan ha fel ibland.


Mest läst