Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Daniel Granath, bryggmästare på Poppelbryggeriet.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Mikrobryggerierna blir allt fler

    Hundratalet mikrobryggerier tar för sig alltmer av ölmarknaden. Varje månad startar nya bryggerier i landet. – Vi ser ingen utmaning i att vi blir fler och fler. Det finns en jättemarknad, säger bryggmästare Daniel Granath.

    Det luktar lite tungt av ölbrygd innanför dörrarna till Poppels Bryggeri i Mölnlycke fabriker. Tidigare på morgonen startade bryggeriprocessen i en av de sju tankarna med inmäskning av malten som blandats med vatten. Sedan väntar recirkulering, lakning, kokstart, jäsning och klarning. Om tre veckor är ölen klar, en India Pale Ale.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Systembolaget har i dag ett utbud av 1 985 mörka och ljusa lager, ale, veteöl, porter, stout, spontanjäst och specialöl. Sortimentet har breddats rejält de senaste åren och tillskottet kommer inte minst från det ökande antalet mikrobryggerier. Inte minst när det gäller julölen. Fortfarande är dock mikrobryggeriernas andel av volymen såld öl liten, drygt en procent.

    För bryggmästare Daniel Granath på Poppels Bryggeri började resan för drygt två år sedan.

    - Vi var tre ölälskare på Porterfestivalen i Göteborg, de två andra var öldomare, som bestämde oss för att börja brygga god öl. I dag är vi femton delägare i Poppels Bryggeri där främsta kraven i delägarskapet är att man måste tycka om öl och inte kräva avkastning direkt, berättar Daniel Granath, 27 år, som tidigare var hembryggare i sex år.

    I Kina hittade man ett bryggeriverk med fyra tankar och tapplina för cirka en miljon kronor. När allt var väl på plats bryggdes den första ölen för ganska exakt ett år sedan. I dagarna har tre nya bryggtankar installerats. Ny personal anställs efter årsskiftet.

    Inför starten av bryggeriet ägnades fem månader åt receptutveckling, att hitta den rätta smaken på ölen utifrån en mix av det enorma utbudet av korn och vete. I receptet ingår även humle som kan tillsättas från start eller som torrhumle. I dag står Poppels för sex sorter av ölutbudet på Systembolaget.

    - Allt har gått mycket snabbare än vi tänkte oss vid starten. Vi har fått en bra start och det blir nog en liten vinst redan första året, säger Daniel Granath som allra helst pratar om kornsorter, utrustningens betydelse och hur man justerar mineralerna i det kommunala vattnet efter ölsort som ska bryggas.

    - Jag kan prata en hel dag om vatten, om kommunalt vatten.

    I statistiken kring etablerade mikrobryggerier och så kallade flygande bryggare, som hyr in sig hos något bryggeri för att brygga sitt eget öl, har Västsverige en viss övervikt mot såväl Stockholm som södra Sverige. Totalt finns cirka 100 mikrobryggerier och uppskattningar talar om ett eller två nya bryggerier varje månad.

    - Göteborg är på väg att bli landets mikrobryggeristad. Jag ser ingen utmaning i att vi blir fler och fler. Vi i branschen till och med hjälper varandra med olika saker. Det finns en jättemarknad, konstaterar Daniel Granath som också berättar att bryggeriet har anor till 1600-talet.

    - En av delägarna är släkt med Johan Poppelmans som 1649 fick bryggerirättigheterna i Göteborg. Bland annat levererade man öl till Ostindiefararna.

    Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier, beskriver utvecklingen av mikrobryggerier som explosionsartad. Trenden kommer från USA.

    - Entusiasmen är stor även om alla inte kan leva på att brygga sin speciella öl. Jag tror samtidigt att mikrobryggerier skulle kunna slå sig in på marknaden för folköl i livsmedelbutikerna. Det är ju populärt med närproducerat och en välhumlad folköl i dagligvarubutiken kanske kan vara en nisch.

    FAKTA Västra Götaland över snittet

    Vid 118 miljoner kundbesök under 2012 på Systembolaget köptes totalt 478 miljoner liter dryck. Notan på kalaset slutade på 31,3 miljarder kronor.

    Västra Götalands kunder på Systembolaget stod 2012 för 17,3 procent av Systembolaget försäljning. Andelen invånare är cirka 16,8 procent av landets totala befolkning.

    Nio procent av alla besök på Systembolaget ägde rum under december och då köptes elva procent av årsförbrukningen. Om besök och försäljning fördelas jämt över alla månader blir snittet 8,3 procent.

    Försäljningen av glögg och julöl går självklart upp under december. 62 respektive 80 procent av dryckers försäljning sker i december.

    Samtidigt står december för 27 procent av årsförsäljningen av champagne, 24 procent av kryddat brännvin och 16 procent av alkoholfritt.

    En tydlig trend i svenskens dryckesvanor är köpet av mousserande vin och champagne. Från 1981 till 2012 har försäljningen ökat från 1,8 till 9,2 miljoner liter.

    Källa: Systembolaget

    FAKTA Alkoholfritt ökar mest

    Under årets tre första kvartal ökade Systembolagets försäljning av antal liter dryck, jämfört med i fjol, med 0,5 procent till 349 miljoner liter. Värdet på dryckerna ökade med 1,8 procent till 23,3 miljarder kronor.

    Vinnare på marknaden är minstingen: alkoholfritt. Ökningen från i fjol är 6,9 procent, till 1,6 miljoner liter.

    Samtidigt har vinförsäljningen ökat med 1,3 procent till 146 miljoner liter.

    Ölförsäljningen har ökat med 0,4 procent, till 174 miljoner liter.

    Förloraren är spriten, minus 2,2 procent till 14 miljoner liter.

    Källa: Systembolaget

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.