Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Midaircondo spelade på Nefertiti.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Midaircondo | Nefertiti

    Electronica/Avantgardistisk ljudkonst

    Electronica/Avantgardistisk ljudkonst

    Midaircondo feat Julie Slick & Michala Østergaard-Nielsen

    Nefertiti

    Publik: 100 personer

    Bäst: Helhetsupplevelsen. Överraskande musikaliska upptåg och sammansmälta klanger till rörlig bild.

    Sämst: Lite väl introvert vissa perioder. Ljussättningen på Nefertiti är också väldigt tafflig.

    Dunkelt och fantasieggande blir det när electronicaduon Midaircondo fyller tio år, och firar med avantgardistiskt röj på Nefertiti. De rasslar i gång med rena skräckfilmsintrot då gästande danska trummisen Michala Østergaard-Nielsen släpper loss trumpinnarna på platta metallbitar som dinglar ovanför hennes bastrumma i ögonhöjd.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Den improviserade konserten utvecklas till en spännande, hela tiden oförutsägbar jamsession i spannet mellan det väna, ljusa och det mörka avgrundsvrålet. Liksom så ofta med duon är det svårt att riktigt veta var elektronikan och jazzen upphör och konstupplevelsen tar vid. Skulle jag jämföra bandet med en film ligger den franska surrealistiska Delikatessen av Marc Caro och Jean-Pierre Jeunet nära till hands. Även här blandas något estetiskt närmast fulländat, utstuderat och exakt med något annat fullständigt utflippat.

    Midaircondo bygger sina ljudlandskap kring jazz och melankolisk pop, men bottnar lika mycket, ja kanske mer, i avantgardistisk ljudkonst. Upplevelsen förhöjs av att ljudbilden också gestaltas i video. Denna kväll får vi se artisternas alteregon som negativbilder dansa på vita duken bakom dem, mötas,smälta samman och upplösas. Osaligt vandrar de också i trappor, och befinner sig i en slags ospecifik vegetation. Kanske är det i en vildvuxen trädgård, eller också bland vattenväxter. Det är lika outgrundligt och föränderligt som kärnan i duons musik.

    Midaircondo, det vill säga Lisa Nordström och Lisen Rylander, gästas på scenen förutom imponerande skickliga Michala Østergaard-Nielsen också av amerikanska basisten och kompositören Julie Slick som spelar barfota och kommer allra bäst till sin rätt i akt två. Tillsammans skapar trummor och bas en dov rytmsektion som driver upp tempot. Närmast organiskt växer pulsen de skapar ihop med övrig klangbotten inklusive svindlande saxofonsolon och ödsliga flöjtutflykter.

    Resultatet blir lika hotfullt som suggestivt. Änglalik sång blandas med rassel från underjorden, kontrasterna intresserar. Svarta sladdar ringlar som ett ormbo under duons maffiga mixerbord, och inget instrument tycks dem främmande.

    Under en fin passage tycks Midaircondo undersöka blåsinstrumentens mjukast möjliga ljud. Den trevande melodi som uppstår i saxofon och flöjt blandas med ett rytmiskt flämtande.

    Första delen av konserten liknar mest en skräckmästarceremoni. Vissa ögonblick låter det som vi befinner oss i en telefonväxel som tagit hissen ner i Gehenna. Mjukare och mer drömskt blir det efter paus, då publiken bland annat bjuds på ett magnifikt solo där olika klock-klanger blandas med rassel och saxofon.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.