MH17 träffades av en rysk robot

ANNONS
|

Det olycksdrabbade flygbolaget Malaysia Airlines flight MH17 var på väg från Amsterdam till Kuala Lumpur den 17 juli 2014 när planet försvann från radarskärmen. Då hade en luftvärnsrobot avfyrats från marken och träffat vänster sida av MH17:s cockpit. Flygplanet bröts itu i luften och alla ombord förlorade livet. De flesta offer var från Nederländerna, som också är ansvarigt land för den formella haverirapport som har släppts. Rapporten tar inte ställning i skuldfrågan, men riktar hård kritik mot att ukrainska myndigheter inte hade stängt av luftrummet för civil flygtrafik.

-Det är inte ovanligt att det är lufttrafik i närheten av konfliktområden. Det är inte så lätt att tro att de skulle skjuta ner ett civilt flygplan, säger Erik Berglund, expert på luftvärn på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

Stort civilt trafikflygplan

BUK-roboten är ett mycket avancerat vapen som måste hanteras av välutbildad och professionell personal som följer planen från en radar på marken.

ANNONS

-Den som sköt bör ha varit medveten om att det var ett stort civilt trafikflygplan, fortsätter Berglund.

I nio månader har den nederländska haverikommisionen lagt ett digert pussel av vrakdelarna från MH17. Ett internationellt åklagarteam som parallellt undersöker omständigheterna bakom nedskjutningen har enligt Reuters identifierat personer som är intressanta för utredningen. Resultaten ska publiceras i ett senare skede och pekar i "samma rikting" som den officiella haverirapporten.

Ingen skuldbeläggs

Den ryska tillverkaren som bygger den utpekade BUK-roboten motsätter sig den officiella rapportens slutsatser. Även Ryssland anser att rapporten är partisk och förnekar all inblandning, samtidigt som Ukrainas premiärminister Arsenij Jatsenjuk enligt AFP anklagar ryska specialstyrkor då "fulla separatister" inte kan manövrera roboten.

-Jag har inget tvivel om att det här var planerat av ryska specialstyrkor som ville skjuta ner ett civilt trafikflygplan, säger Arsenij Jatsenjuk enligt AFP.

Robotsystemet lär finnas i både Ryssland och Ukraina och ingen har hittills pekats ut.

-De som bär skulden är ytterst angelägna om att detta inte klarläggs, så vi kommer nog att få leva med att spekulationerna fortsätter, säger före detta överstelöjtnant Jörgen Elfving.

En Boeing 777 på väg från Amsterdam till Kuala Lumpur kraschade i byn Grabove i östra Ukraina den 17 juli 2014. Ukrainas president Petro Porosjenko kallade det för ett "terrordåd". Proryska rebeller hävdade att planet skjutits ner av ukrainsk militär, medan Rysslands president Vladimir Putin lade skulden på Ukraina.

USA:s president Barack Obama sade efter olyckan att separatister inte hade kunnat skjuta ner planet utan hjälp från Ryssland. FN:s säkerhetsråd fördömde olyckan och krävde tillgång till olycksplatsen.

I juli 2015 lade Ryssland in sitt veto mot ett resolutionsförslag som ville inrätta en FN-stödd domstol för att granska nedskjutningen av flygplanet.

Ett internationellt åklagarteam undersöker parallellt omständigheterna kring nedskjutningen. Resultaten ska publiceras i ett senare skede.

BUK är ett luftvärnsvapen som togs i bruk av Sovjetunionen 1980.

Systemet är mobilt och kan bekämpa flera mål samtidigt.

BUK har exporterats till flera länder, exempelvis till Nordkorea och Syrien. Nato-beteckningen på vapnet är SA-11 Gadfly.

Systemet avfyrar en 700 kilo tung missil vars stridsspets exploderar nära målet. Målet förstörs av splittret från stridsspetsen.

Upp till sex missiler kan avfyras samtidigt. Dessa låses mot målet med ett separat radarsystem.

ANNONS