Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Bertil Ericson / SCANPIX

Mest struntprat i sociala medier

Sverige Inga käftsmällar men mycket struntprat – GP har följt toppolitiker på Facebook och Twitter under tio veckor. Det handlar mer om vardagsbestyr än röd eller blå vision.

Facebookinlägget från en av statsminister Fredrik Reinfeldts närmaste medarbetare i höstas blev en varningsklocka för alla bloggande och twittrande politiker.

Medarbetaren skrev om hur nöjd han var med att ett serviceinriktat städbolag med invandrare snabbt åtgärdade ett problem med bajs hemma i trappuppgången: ”Det kan man kalla arbetslinjen”.

Medierna hakade på och ställde besvärliga frågor om Moderaternas uppfattning om arbetslinjen. Reinfeldts medarbetare fick byta jobb.

Politikerna tog intryck. För samtidigt som det twittras mer än någonsin, görs det med större omdöme. Det är intrycket från den logg över 40 kända politikers uppträdande i sociala medier som GP:s faktaredaktion har upprättat.

Orkar inte fullfölja

Där finns S-ledaren Mona Sahlin, SSU:s ordförande Jytte Guteland, Vänsterpartiets Lars Ohly, statsminister Fredrik Reinfeldt, Maria Wetterstrand, Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson, S-dragloket Leif Pagrotsky och KD-ledaren Göran Hägglund.

Alla politiker känner trycket att de borde vara aktiva i sociala medier. Men många ger sig in i leken utan att orka fullfölja när de märker hur mycket tid det tar att svara på kommentarer och frågor på inläggen.

Mona Sahlin slutade till exempel twittra själv, och har överlåtit till partikansliet att sköta om väljarkontakterna via sociala medier. Och Fredrik Reinfeldt är inte alls aktiv enligt hans pressekretare. Alla partierna har egna Twitterkonton och Facebooksidor.

Hägglund en av de flitigaste

KD-ledaren Göran Hägglund verkar där­emot älska möjligheten till dialog. Han tillhör, liksom Folkpartiets kommunalråd i Göteborg, Helene Odenjung, de flitigaste politikerna i sociala medier.

Odenjung ger både inblick i familjelivet, ett stressigt jobb och den politiska gärningen.

Flitigast av alla är Centerpartiets riksdagsledamot Fredrick Federley som medvetet använder sociala medier för att bygga sin personliga image.

Så här kan det låta när politikerna försöker bli personliga:

”Tänker nu se Flickan med elden o samtidigt spela planta vs zombies” (Federley)

”Har gått med i gruppen Män 40+ ska behandlas med kärlek och respekt, inte bara som sexobjekt” (Pagrotsky)

”Kvällens SVT Debatt om invandringen var något av det mest intetsägande jag sett på teve. Någonsin. (Åkesson, SD)

”Natti, natti”

”Vad är det med journalister som så fort de får en sakupplysning el blir ifrågasatta blir som klimakteriedamer ur dödsskuggans dal?” (Federley)

”Nä, nu ska @HeleneOdenjung gå och lägga sig. 7 kvart i timmen ska det sovas! Natti, natti!”

”Åker till Blekinge i morgon. Nedan ett klipp från presentationen av vallokomotiven tidigare i dag.” (Sahlin)

”Bästa tipset på föräldrautbildningen. Om oro för att barnet ej sparkar. Drick kall läsk/saft. Kick inom 1 minut. (Birgitta Ohlsson, FP)

Sociala medier är samlingsnamnet på mötesplatser på internet.

Människor etablerar nya kontakter och återupptar gamla. De delar med sig av tankar, upplevelser, bilder, filmer och musik.

Facebook och Twitter är två av de mest etablerade mötesplatserna. De fungerar även som marknadsplatser med reklam för företag och politik.

Twitter innehåller korta meddelande bland annat om vad människor gör för stunden och tänker på. Inläggen är öppna att läsa för alla.

På Facebook finns ett bredare innehåll. Du bestämmer själv vilka kontakter du vill ha.

Mest läst