Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Medborgarna bör styra parkeringspolitiken

    Boendeparkeringen längs gatorna ska flytta in i dyra, nybyggda p-hus. Och vips blir boendeparkeringen fyra till tio gånger dyrare än i dag, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson (VV).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Så har p-avgifterna höjts rejält igen! Förra sommaren 2012 valde Trafiknämnden att höja p-avgifterna. Även om Vägvalet inte stödde detta så genomfördes det efter en sedvanlig politisk process i kommunfullmäktige. Samtidigt höjde Parkeringsbolaget

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    p-avgifterna vid till exempel Operan och på Heden. Detta utan någon som helst politisk process eftersom P-bolaget är ett kommunalt bolag.

    Anledningen till sommarens höjningar är enligt P-bolagets ordförande, tillika 2:e vice ordförande i Trafiknämnden, Elisabeth Undén (MP) att det ska byggas p-hus i framtiden. Det Undén utelämnar är planerna om att försvåra boendeparkeringen i staden för att tvinga folk att parkera i p-husen.

    Boendeparkeringen längs gatorna ska flytta in i dyra, nybyggda p-hus. Och vips blir boendeparkeringen fyra till tio gånger dyrare än i dag. Vem har råd med att betala 2 000 kronor per månad för att stå i ett p-hus? Vem efterfrågar denna reform? Inte är det P-bolagets kunder.

    I vår budget skriver vi: Insynen gällande parkeringspolitiken i Göteborg försvåras alltmer för medborgaren och är ett direkt hot mot offentlighetsprincipen.

    Vägvalet anser att det är fel att P-bolaget tillåts agera egenmäktigt och helt frikopplat från trafiknämnden, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Väljarnas möjlighet att påverka besluten i P-bolaget (och även andra bolag) är så nära noll man kan komma. Varje år fattas flera beslut utan debatt eller rimliga förklaringar.

    Vår vilja att avveckla P-bolaget och återföra dess verksamhet till trafiknämnden stärks nu ännu mer. Att kommunala bolag, som inte ska ha något vinstintresse, år efter år tillåts övertaxera befolkningen är inget annat en smygskattehöjning.

    Parkering i Göteborg och vem som kan äga bil drivs av den rödgröna majoriteten allt mer mot en klassfråga. Har du någonsin hört dem gå till val på ett sådant budskap?

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare, Vägvalet

    Håkan Andersson (VV)

    partisekreterare, Vägvalet