Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Med segel genom Nevadaöknen

De ska segla genom öknen i en jättestor lådbil med rigg och roder. - Nevada, here we come! utbrister GP:s bloggare Henrik Wallgren som i sommar tar dig med på ett äventyr som kan sluta hur som helst.

Tanken på att göra som Thomas Smith, fast tvärtom, väcktes på en fest i Danmark i november. Smith var pionjären som före järnvägens utbyggnad och det moderna kullagrets tidevarv ville ersätta den hästdragna diligensen med vinddrivna segelvagnar för att frakta emigranter och guldgrävare genom Amerikas slättland.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jungfruturen i Nevadaöknen slutade abrupt. Vagnen stod inte pall och gick i kvav i alldeles för hög fart. Levande, men smärtsamt rådbråkad, linkade kapten Smith därifrån med en sprucken dröm. Det var 1853.

Men inspirerade av "Wind Wagon Thomas" har sex entusiaster varav flera erfarna hantverkare, bland annat med erfarenhet från byggandet av Ostindiefararen Götheborg, gjort en egen segelvagn så nära den historiska förlagan som möjligt.

- Vi vill se om Thomas Smith hade rätt. Om det här kan fungera, säger Henrik Wallgren.

Efter tester på den gamla flygflottiljen i Ängelholm veckan före midsommar ska ökenskeppet fraktas i container till USA den 9 juli. Efter 18 dagar är det i Northfolk, sedan på järnväg till Reno och sista biten på lastbil till ett litet ställe som heter Gerlach i Nevada.

Besättningen träffas där den 18 augusti. Målet är att fullfölja Thomas Smiths vision. De hoppas att efter omkring tre veckors krävande och oviss resa i segelvagnen genom öken och prärie nå fram till en festival som heter Burning Man i Black Rock Desert.

Du kommer att kunna följa hur det går direkt på gp.se genom Henrik Wallgrens blogg från den 15 augusti och en månad framåt. Där kommer även att finnas bilder och videoklipp.

- Konstruktionen ser enkel ut, men att ha kommit hit har varit en resa i sig, säger Henrik Wallgren på gården utanför Unnaryd, på gränsen mellan Halland och Småland, där de fällt träd som är jämngamla med Thomas Smith och skapat denna hybrid – något på gummihjul svävande mellan himmel och jord – som saknar motstycke.

Måtten är imponerande: 14 meter på längden, 4,5 på bredden och masterna reser sig elva meter över däcket och tolv meter över marken. Segelytan är 84 kvadratmeter. Med sex man ombord väger segelvagnen omkring två ton. Topphastighet? Under kontrollerande former kanske 50 kilometer i timman.

- Ska jag lägga i bromsen så ni får jobba lite? undrar en av kamraterna när de övriga skjuter ekipaget framför sig upp på grusvägen för att beskåda resultatet av deras samlade uppfinningsrikedom och möda.

Henrik Wallgren och Jim Prescott är den här veckan i USA för att förbereda seglatsen.

- Vi har en massa data, men måste se själva. Det blåser i princip alltid, men jag tror att vinden är lynnigare och att det går fortare. Vi måste fruktansvärt fort kunna få ner toppseglen annars kommer vi att kapsejsa, säger Henrik Wallgren.

Henrik Wallgren, känd GP-bloggare och krönikör.

Jens Langert, designer och ansvarig för konstruktionen av segel, mast och rigg till Ostindiefararen Götheborg.

Johannes Kabell och Timothy Ohlden, snickare och medlemmar av originalbesättningen som seglade med Götheborg till Kina, Brasilien och tillbaka till Sverige.

Lars Lincoln, smed som bland annat arbetat för Göteborgs Vetenskapsfestival och Universum.

Jim Prescott, it-entrepenör och skapare av flera uppmärksammade multimediautställningar. 

Dessutom: Michael Rosengren, filmare som gör dokumentär om Wind Wagon-projektet för SVT.

Mest läst