Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Med passion för ridmode

    Nämn Mountain Horse, och ryttare i hela världen vet vad du talar om. Grundaren Lars Sjöswärd fortsätter bygga företaget från Vallda.

    Men få personer utanför hästvärlden har hört talas om familjeföretaget i Vallda.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Produkterna säljs i fem världsdelar och Mountain Horse tillhör världens mest kopierade varumärken.

    Grundaren Lars Sjöswärd som hunnit bli 73 år, driver företaget ihop med två söner och en dotter, men sitter själv kvar som arbetande styrelseordförande och har inga planer på att trappa ner.

    Huvudkontor och designateljé ligger kvar i Vallda, utanför Kungsbacka. Där färdigställs just nu kollektionen för hösten 2013.

    Det gäller att ligga i framkant och känna av trenderna på mässor och olika hästevenemang. Nästan alla de 25 som arbetar på företaget i Vallda är själva ryttare.

    - Hästintresset är nästan en förutsättning för att jobba här, säger Lars Sjöswärd som själv förälskade sig i pappa trädgårdsmästarens arbetshästar, började rida på Lorensbergs ridhus som nioåring, köpte sin första häst vid 44 och började träna hoppning.

    Men det var dottern Catherinas ridning som ledde till starten av Mountain Horse.

    - Hon frös så förskräckligt när hon red. Så tillsammans tog vi fram världens första vinterfodrade ridstövel, berättar Lars Sjöswärd och drar fram en tjockfodrad stövel ur de välfyllda hyllorna på kontoret.

    Startåret var 1988. I dag är årsomsättningen uppe i strax under 100 miljoner kronor och ryttare över hela världen går klädda i Mountain Horseprylar.

    Att den första produkten blev ett par stövlar är ingen slump. Lars Sjöswärds yrkesliv var starkt kopplat till tillverkning och försäljning av sportskor.

    Hur kom du in i den branschen?

    - Jag jobbade på ett exportföretag i Göteborg som sålde stålprodukter i Fjärran Östern. När Kina i gengäld ville sälja till oss, startade vi en importavdelning. De sålde, bland annat, vita textilskor för fem dollar dussinet. Vi började färga dem. Det hade ingen annan gjort, så plötsligt kom vi åt alla svenska skogrossister och de stora varuhusen. Vi sålde enorma kvantiteter.

    - I samband med det blev jag headhuntad av Mitsubishi Trading för att sälja sportskor för dem. Så småningom startade jag eget och gjorde legoarbeten för stora skovarumärken.

    Du har jobbat mycket med Kina. Hur har kontakterna varit?

    - I och med att jag var köpare så var det inga svårigheter. Då är man alltid vän med dem.

    Har kinesiska affärsmän förändrats under den här tiden?

    - I början fick man tala med två-tre personer för att göra en affär. En var kunnig, den andre var en politruk som var där för att kontrollera den förste. Man fick inte skriva brev direkt till en person i ett företag, utan bara till företaget. När kulturrevolutionen startade i slutet av 1960-talet blev det så oroligt att Kina blev mindre intressant för oss.

    - I dag är kineserna otroligt välutbildade, samtidigt som standarden förändrats enormt. Den kinesiske affärsmannen är duktig och långsiktig. Snabba vinster är inte det primära. I och med att de är mer välutbildade så är de ännu svårare att förhandla med.

    Vad är ditt bästa råd till företagsrepresentanter som ska göra affärer i Kina i dag?

    - Work hard, be honest. Det är min devis. Det håller alltid, överallt! Mutor ska man hålla sig ifrån. Det blir aldrig gott på slutet.

    Vad är ditt nuvarande jobb i företaget?

    - Jag är litet av en problemlösare. Men jag sysslar också med inköp och har specialiserat mig på att få rätt priser, vägt mot kvalitet.

    Hur har utvecklingen varit under din tid i branschen?

    - Det har gått från bara funktion, till funktion och mode. Våra tre första artiklar gjorde att vi kom ut i världen. Vinterstöveln, den vattentäta jackan och ridskon, byggd som en basketkänga med klack - något liknande fanns inte. Stela oljerockar och hårda jodpurse var vad som fanns. Alla ville ha våra produkter. I början var vi nästan utan konkurrens.

    - Då handlade det om funktion, sen har det blivit väldigt mycket mode också.

    Vad blir nästa grej i ridmodebranschen?

    - Vi kommer med en avancerad ridstövel med bra grepp i stigbygeln och en mjuk insida som gör att du får fast grepp mot sadeln och hästen, utan att skada sadeln. Det mjuka lädret på insidan suger sig fast medan utsidan av stöveln är väldigt stabil.

    Är ryttarnas smak likadan i hela världen?

    - Unga tjejer vill ha mycket blingbling, oavsett var de bor. Men annars är en ridstövel en ridstövel. Det enda som skiljer är att ryttare i Fjärran Östern har korta ben så där har vi speciella modeller som passar dem.

    Ni tillverkar era produkter i Kina och Indien. Har ni någon policy för de anställdas förhållanden?

    - Löner kan vi inte påverka. Men eftersom vi arbetar med förhållandevis små fabriker så har vi koll på att arbetarna har det bra och att inga barnarbetare finns. Det kollar vi själva. Jag själv, mina två söner och alla designers reser runt.

    Samhällsengagemang?

    - Vi sponsrar unga ryttare, bland annat med stilhoppningscupen Mountain Horse Ponny Cup. Vi stödjer ungdomslandslagen i hoppning, dressyr och fälttävlan och ett antal ryttare i samtliga grenar. Senaste satsningen är ponny- och ungdomsfinalerna under Falsterbo Horse Show.

    Närmaste framtidsplanerna för företaget?

    - Att expandera i Europa, där vi nu har släppt våra grossister och i stället har egna agenter som säljer direkt till butik i Tyskland, Benelux och Frankrike.

    Hur länge tänker du själv vara aktiv i företaget?

    - Så länge det är roligt.

    Hur länge tänker du rida?

    - Jag hoppas att jag på min 80-årsdag ska hoppa igenom en stor lagerkrans och förhoppningsvis landa korrekt på andra sidan.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.