Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Med miljötablett i tanken

Stoppa en vegetabilisk tablett i bränsletanken och spara både pengar och miljön. Det låter som ett skämt. Men de åkerier som provat har blivit positivt överraskade.

Medel som påstås spara både bränsle och ge renare avgaser har funnits länge på marknaden. Ett av de senare tillskotten är EuroAd. En tablett som tillverkas i Kanada och marknadsförs i Sverige av MotorMiljö AB i Örnsköldsvik sedan 2006.

Enligt reklamen ska bränsleförbrukningen minska med "upp till 20 procent" och utsläppen av miljöskadliga ämnen med 85 procent. Tillsatsen uppges även rengöra bränslesystem och motor och ge effektivare förbränning samt smörja motorn. Medlet sägs fungera på alla slags bränslen och motorer. Även villapannor.

- Jag var görskeptisk från början. Det lät för bra för att vara sant. Men efter att ha provat på tre av mina sex bärgningsbilar i ett år måste jag medge att det fungerar, säger Karl-Gunnar Olsson som kör för Falck räddningskår i Tibro, Skövde och Örebro.

Enligt Karl-Gunnar Olsson har bränsleförbrukningen gått ned med cirka tio procent.

- Varje fordon går mellan 6 000 och 14 000 mil per år, så jag sparar jättemycket pengar. Jag kommer helt klart att fortsätta med tabletterna.

Kungälvs kommun har provat tabletterna på Marstrandsfärjan Lasse-Maja under våren och låtit studenter på miljövetenskapliga programmet på Göteborgs universitet undersöka effekten. De konstaterar en minskning av bränsleförbrukningen med cirka tio procent.

- Det verkar väldigt intressant. Vi ska följa upp med avgasmätningar till hösten och eventuellt pröva tabletterna på våra tunga fordon, säger kommunekolog Torbjörn Nilsson.

Akka Frakt i Malmö, med 260 delägare och totalt 700 fordon, har prövat EuroAd på åtta fordon under sju månader. Bränsleförbrukningen gick ned med i snitt drygt sju procent. Koldioxidutsläppen med lika mycket och övriga utsläpp med upp till 50 procent.

- Det vi sett är att bränslefiltren snabbt sätts igen och måste bytas. Motorerna blir kliniskt rena. Och i avgaserna finns inte längre någon synlig rök eller doft som känns, säger projektledare Kent Högberg på Akka Frakt.

Bränsleförbrukning och avgasvärden har mätts under hela provperioden.

- Vi bjöd in både biltillverkare och kommuner vi kör i när vi presenterade resultaten. Men intresset var mer än lovligt ljummet. Det begriper jag inte. Med tabletterna och de andra insatser vi gör klarar vi EU:s miljödirektiv att minska koldioxidutsläppen med minst 20 procent 2010 redan i dag, säger Kent Högberg.

Han avfärdar invändningar att förarna kör bättre när de vet att det pågår ett test.

- Vi försöker använda ecodriving eftersom det är ett kundkrav. Men det har visat sig att förarna snabbt faller in i den gamla trallen om de inte ständigt påminns om att de är tillbaks i ett galet beteende. Så deras inverkan på bränsleåtgången är minimal. Vi har dessutom kört belastningsprov med testbilarna utan förare och sett att förbrukningen går ned med additivet.

I dag kör ett tiotal bilar med tillsatsen i tanken.

- Skulle alla våra 700 fordon köra med tillsatsen skulle vi spara sju miljoner kronor per år med dagens dieselpris. Tyvärr är det trögt att få alla åkare att ändra sig. Här finns mycket att göra, säger Kent Högberg.

MotorMiljö AB i Örnsköldsvik som säljer och marknadsför EuroAd tvekar inte.

- Det är inget mirakel. Vår tillsats uppfyller svensk standard och är 100 procent vegetabilisk utan gifter och innehåller bundet syre som bidrar till att motorn förbränner hela kolatomen. Det blir inget sot eller beläggningar i motorn. Svårare än så är det inte, säger företagets vd Jörgen Nordin.

Han hävdar att de tester företaget låtit göra, bland annat körprov, ger en bränslebesparing på i snitt tio procent.

- Med en ny motor blir besparingen mindre, mellan fem och sju procent. Äldre motorer kan besparingen bli cirka 20 procent.

Om EuroAd är så bra varför nappar då inte oljebolagen?

- Vi är alldeles för små ännu, omsatte bara tre miljoner kronor förra året eftersom vi i stort sett ägnat oss åt tester och certifieringar sedan starten för tre år sedan. Preem lanserar ju dessutom sin egen variant nu. Vi har vår och räknar snart med ett genombrott i flera länder, säger Jörgen Nordin.

Mest läst