Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Matkasse - test

2011. Två vuxna och två barn. Helyllesvenska barnfamiljer är målgruppen för matkassar vid dörren. De olika leverantörerna i Göteborg erbjuder - ungefär samma sak.

Matkassar med recept och färdiga inköp har blivit den nya lösningen för stressade barnfamiljer. Fyra- fem dagar i veckan eller varannan vecka levereras den fyllda kassen ända hem till farstun. Meningen är att familjen som köper tjänsten både ska slippa handla och fundera ut vad som ska stå på middagsbordet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I Stockholm har tjänsten funnits i några år och där finns i dag en uppsjö av olika leverantörer. I Västsverige däremot, är det lite mer knapert. Vi hittade sammanlagt fem aktörer som levererar kassar till Göteborg med omnejd . GP Konsuments medarbetare beställde, som privatpersoner, hem en veckoranson mat av varje leverantör med ambitionen att göra en jämförelse.

Men någon större skillnad var det inte på kassarna. Företagen har samma målgrupp i fokus och de levererar ett likartat innehåll. Tre kötträtter, en fiskrätt och en pliktskyldig vegetarisk. Till och med priserna håller ungefär samma nivå - runt 800 kronor för en veckokasse.

– Svensk mat till en svensk familj på fyra personer, konstaterar kökschefen Even Bakke på Lindåsskolan, som vanligtvis lagar mat till 950 skolelever per dag.

Förra året utsågs Even Bakkes skolkök till landets bästa. Framförallt prisades Lindåsskolan för sin fräscha salladsbuffé och uppfinningsrika skolmatsedel. Kökschefen berättar att han alltid arbetar med en säsongsbaserad matsedel och att han serverar fisk tre gånger i veckan.

Nu fick han i uppdrag av GP Konsument att titta över recepten som följde med de olika matkassarna. Utan att känna till avsändarna fick han fundera på hur välkomponerade matsedlarna var, om maten var tillräckligt mättande och om recepten var krångliga och tidsödande att följa.

Men Even Bakke var inte särskilt imponerad av leverantörernas ansträngningar. För små portioner, snålt med grönsaker och ganska fantasilösa matsedlar, var hans samlade omdöme. Han efterlyste mer mat efter säsong, mer grönt och oftare fisk än en gång i veckan.

Framförallt ifrågasatte han hela idén med hemleverans av matkassar

– Om familjerna hade fått hem färdig hemlagad mat hade det ju funnits en poäng, det hade kunnat spara tid. Nu måste de ju ändå laga maten själva, sa han och skakade på huvudet.

Even Bakke undrade också över målgruppen, ett hårt arbetande föräldrapar och två barn. Han saknade matlådor för singelhushållet, sexportioners kassar för den moderna storfamiljen, eller mat för familjen med ett annat etniskt ursprung än det svenska.

– Eller en vegetarisk kasse? Är det verkligen ingen som har tänkt på det? frågade han förvånat.

Maud Hammarling på Middagsmaten håller med om att målgruppen är homogen, men försvarar veckans tre kötträtter med att det är vad kunderna efterfrågar. Det finns alltid en fisk- och en vegetarisk rätt i matkassen, men sen är smärtgränsen nådd. Kunderna vill inte äta kött mer sällan, förklarar hon.

– Men vi försöker bygga upp en så varierad matvecka som möjligt, där samtliga råvaror i kassen går åt, så ingen ska behöva slänga mat som blir över, säger hon.

Tillsammans med kollegan Tina Wallin startade hon tjänsten, efter att de själva upplevt behovet av assistans i vardagen. När långa arbetsdagar ska kombineras med familj är det lätt att just matlagningen får stryka på foten under veckodagarna. Maud Hammarling hade gärna själv köpt den här tjänsten när hennes barn var små, förklarar hon.

– Jag tycker att det är viktigt med god och nyttig mat, och att barnen lär sig äta av olika saker, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.