Följ kostråden - få längre liv
Relaterat
Massor av recept på gp.se
Senaste på Mat & Dryck
- 00:00
- Toppen med torsk (Mat)
- 20/05
- Grillad biff med sting (Mat)
- 19/05
- Örtkryddad kyckling (Mat)
- 18/05
- Rostad potatissallad med het avokado (Mat & Dryck)
- 18/05
- Rostad chili- och paprikayoghurt (Mat & Dryck)
- 18/05
- Fisktaco med majskräm (Mat & Dryck)
- 18/05
- Guacamolesmör (Mat & Dryck)
- 18/05
- Grillad ananas med chokladsås smaksatt med chili (Mat & Dryck)
- 18/05
- Brynt salvia- och vitlökssmör (Mat & Dryck)
- 18/05
- Grillad sallad med aubergine, paprika och tomat (Mat & Dryck)
- 18/05
- Jambalaya på grillen (Mat & Dryck)
- 18/05
- Brochette med tomat och koriandersallad (Mat & Dryck)
- 18/05
- Helgrillad kyckling med chilirubb (Mat & Dryck)
- 18/05
- Fruktig melonsalsa med hallon och lime (Mat & Dryck)
Följ Livsmedelsverkets kostråd så lever du längre, enligt en ny studie från Lunds universitet.
I studien, som omfattar 17 000 män och kvinnor mellan 45 och 73 år, märks skillnaden främst bland män. De som åt enligt kostråden halverade risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar. För kvinnorna var skillnaden mindre. De som åt bäst löpte 14 procent mindre risk att dö i flera sjukdomar, skriver Sydsvenskan.
– Detta är en viktig studie, inte minst för att det den senaste tiden poppat upp så många olika dieter som inte är vetenskapligt underbyggda och för att kostråden blivit ifrågasatta, säger Elisabet Wirfält, nutritionsepidemiolog på Lunds universitet som tillsammans med Isabel Drake, doktorand, kommit fram till resultaten, till Sydsvenskan.
Hon säger tidigare internationella studier har visat liknande resultat. Mycket grönsaker, frukt, fisk, nötter och frön är bra för hälsan. Läsk, socker och skräpmat är dåligt.
- Problemet är bara att det är så få som följer råden. I den aktuella studien var det bara 3 procent av de 17 000 som åt i enlighet med kostråden. Förvånansvärt många åt för mycket socker, mättat fett och raffinerade spannmålsprodukter, som vitt bröd, säger Elisabet Wirfält till Sydsvenskan.































