Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Musikaliska minnen. Martin Fröst hörde mycket av Brahms sonater när han var barn.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Martin Fröst tar sikte på Brahms sonater

    Musik: Utvinningen av klarinettens kärnrepertoar går vidare. Den svenske världsartisten Martin Fröst har nu nått fram till Brahms sonater som tillhör hans tidigaste musikaliska minnen.
    På sin nya skiva samarbetar klarinettisten Martin Fröst med pianisten Roland Pöntinen och cellisten Torleif Thedéen i tolkningar av Johannes Brahms sonater samt trio. Den tredje anhalten i solistens utforskningar av den klassiska musikens kärnrepertoar för klarinett, ett projekt han inledde med Mozart och Schumann.
    Dessutom har jag gjort Weber som redan är klar men kommer ut först nästa år. Och året därpå kommer den skandinaviska skivan med Nielsen och Kalevi Aho, berättar Martin Fröst över telefon då han tillfälligt är hemma i Stockholm men strax ska till Tyskland för några konserter.

    Musikaliska minnen
    Just Brahms sonater har hängt med länge för honom. Han växte upp i ett norrländskt läkarhem där båda föräldrarna var stråkmusiker under lediga stunder. Och pappan, som spelade altfiol, övade ofta på sonaterna eller spelade dem på grammofonen. Tidiga musikaliska minnen skapar starka band, menar Martin Fröst som länge haft som en dröm att föreviga sin version av styckena.
    Sedan väntar man, men jag vet egentligen inte vad man väntar på. Kanske är det för att musiken är en sådan pelare i repertoaren att jag inte velat göra det alltför tidigt. Men nu har jag gjort uppåt femton skivor så nu var det läge, säger Martin Fröst och berättar att han har privilegiet att helt styra över vilka inspelningar han ska göra.
    Det är ju väldigt bra, men man måste tänka efter lite. Mycket i kammarmusikrepertoaren är inspelat flera gånger, dock inte Brahms.

    Hundra konserter på ett år
    Martin Fröst är efterfrågad som klarinettsolist och spelar i konserthus över hela världen. De senaste åren har det blivit väl mycket tycker han, med uppåt hundra konserter på ett år. Ändå ratar han en hel del.
    Mitt yrkesutövande handlar just nu mycket om att välja bort sådant jag inte kommer att bidra så mycket till, eller vet att jag inte kan göra så bra eller sådant jag inte brinner för. Det handlar också om att det ibland inom klassisk musik finns något lite dammigt som jag inte vill bidra med, att jag vill försöka komma fram med något nytt.

    Bortom all klarinetthistoria
    Därför brinner han för uruppföranden och ska i april framföra ett alldeles nytt stycke i London av den finske tonsättaren Kalevi Aho. I ett annat projekt som han kallar BACH, vilket står för beyond all clarinet history, ska han ut på turné med basisten och cellisten Svante Henryson som bland annat spelat med hårdrockaren Yngwie Malmsteen. Det handlar om musik som inte finns i klarinettlitteraturen, dels tonsättare från Bach och bakåt i tiden, dels nyskriven musik.
    En ganska viktig del av att vara utövare inom musiken är att göra det man vill. Annars blir man nog snabbt trött, säger Martin Fröst.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.