Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Ken Neve

Marika Formgren: Stormakt byggd på självhat

Gästkrönika Respekt och förståelse för andra kan inte bygga på självförnekelse och självhat, menar journalisten Marika Formgren.

Pisamätningen av 15-åringars problemlösningsförmåga blev ett dråpslag för vanföreställningen att svenska elevers bristande ämneskunskaper kompenseras av överlägsen kreativitet. De svenska eleverna är nämligen lika dåliga på problemlösning som i de traditionella kunskapsproven. Dessutom dödades myten om de korvstoppade men icke-kreativa östasiaterna. De visade sig lika överlägsna på problemlösning som i kunskapsprov.

Ändå lever myten att hårdplugg och faktakunskaper dödar kreativiteten och ”lusten att lära”, och att svenska elever ska kunna konkurrera internationellt om skolan bara är tillräckligt lajbans.

Idén att just vi inte behöver plugga är en del av ett större paradigm, där svenskarna ses som avvikande från alla andra: Sverige som världens mest moderna land, med lösningar på problem som resten av världen inte kan hantera. Självgodheten gäller inte bara kreativitet, utan i högre grad värderingar. Sverige ska enligt samhällseliten vara en ”humanitär stormakt”, vi ska ta ”den globala ledartröjan” oavsett det handlar om hbt eller feminism, övriga EU borde ta efter svenskt asylmottagande, och Rumänien borde lära av oss hur man integrerar romer.

Problemet för samhällseliten är att svenska folket inte delar de humanitära stormaktsambitionerna. I enkäter bor svenskar förvisso gärna granne med invandrare. Sverigedemokraternas framgångar och pågående ”white flight” visar dock att enkätsvaren bara är läpparnas bekännelse.

Därför försöker eliten fostra svenskarna till rätt värdegrund, och missar ännu grövre än när kunskap ses som ett hinder i stället för en förutsättning för kreativitet.

Värderingar kan nämligen inte frambesvärjas av genuspedagoger, normkritik eller antirasistiska skampålar. De spirar i stället i relationer, först spädbarnets relationer med familjen, senare med vänner, lärare, chefer, kollegor. Relationer formar individens värderingar. Möts hon av empati och tolerans är chansen större att hon själv blir empatisk och tolerant.

Elitens försök att fostra svenskarna går emot allt detta. Spädbarnets anknytning till föräldrarna bryts i jämställdhetens och institutionsfostrans namn. I skolan förstår nog lärare att empati och tolerans växer ur vardagsrelationerna, men tvingas att trycka normkritik och diskrimineringsgrunder i halsen på eleverna.

Den värdegrund som eliten vill piska in i medborgarna går dessutom emot den klyschigaste sanningen om kärlek; att du måste älska dig själv för att kunna älska andra. Svenskar ska inte se invandrare som jämlikar – svenskar ska se invandrare som spännande, berikande och förtryckta och sig själva som otillräckliga och rasistiska. Heterosexuella ska inte se en spegelbild i homosexuella och tänka att kärlek är kärlek – heterosexuella ska se sin egen kärlek som en reproduktion av förtryckande normer och homosexuell kärlek som äkta och frigörande. Svenskar ska inte erkänna kurders, palestiniers, judars och andras rätt till språk, kultur och land för att det är alla folks rätt – svenskar ska ömma för andra men förneka att vi själva finns och har rättigheter. Sverige ägs av dem som kommer hit mitt i livet, sade Reinfeldt.

En människa måste ha kunskaper för att kunna vara kreativ och lösa problem. Hon måste känna empati och respekt för sig själv, sin familj och sitt folk för att kunna känna empati och respekt för andra människor, familjer och folk. När samhällseliten försöker göra svenskarna till kreativa problemlösare och humanitära stormaktsmedborgare genom att slopa kunskap och bygga en värdegrund på självhat är det dömt att misslyckas.

Medan handgranaterna smäller, white flight driver upp en bostadsbubbla och skolresultaten faller fritt försöker samhällseliten intala oss att allt löser sig, om vi bara gör skolan ännu mer ”lustfylld” och hatar oss själva litet mer. Men svenskar är inte annorlunda än andra människor, vi kan inte lösa problem utan kunskaper och vi kan inte älska resten av världen medan vi hatar oss själva. Svenskarna har samma begränsningar och förtjänar samma empati som alla andra.

Mest läst