Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Man som protesterade på Konserthuset talar ut

Han väckte uppståndelse med sin protest under en konsert i Göteborgs konserthus för en vecka sedan. Nu svarar mannen på kritiken.

Han säger att han "inte utan reservation" delar uppfattningen att "alla är välkomna" till Konserthuset.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Frågan är lite mer komplex, säger mannen som önskar förbli anonym på grund av de hot han mottagit efter incidenten förra fredagen.

Som åhörare reste han sig upp under en konsert och protesterade då han blev störd av en ung kvinna i publiken som var ljudlig. Flickan som har en intellektuell funktionsnedsättning var där med sina föräldrar och levde sig in i Paula af Malmborg Wards stycke Threads med rörelser och sång.

Mannens protest skapade en märklig stämning i lokalen och ledde till att flickan med föräldrar valde att lämna konserten.

Konserthusets vd Sten Cranner tog efter detta till orda och gick i pausen upp på scenen och sa att Konserthuset är till för alla och att alla är välkomna. Reaktionen från publiken blev stark i form av en lång stående ovation.

Mannen som protesterade förklarar i dag hur han ser på det som hände. För honom som musikälskare var det en högtidlig stund. Han menar att lyssningen kräver full koncentration, närvaro och uppmärksamhet.

- För mig är det ett ögonblick av verklighetsflykt. De tysta sekunderna innan första tonen är oerhörda. Tusen personer som håller andan. Sedan exploderar det, som i Prokofievs violinkonsert nr 2. Det här är väldigt långt ifrån Trollflöjten, säger mannen till GP.

- Konserthusets vd säger att "alla är välkomna" och operans vd menar att en person som blir störd bör lämna konserten och återkomma vid ett annat tillfälle. Jag delar inte denna uppfattning.

Mannen, som är i 40-årsåldern, säger sig förstå flickans föräldrars behov av att tillfredsställa sin 19-åriga dotters längtan efter att få uppleva levande musik.

- Men gör de rätt som tar med henne till Konserthuset just denna kväll?

Han anser att det finns bättre sätt att fylla flickans musikaliska längtan än att gå på konsert av den här känslighetsgraden.

Vilka sätt då, tänker du?

- Konserthuset kan till exempel erbjuda flickan ett abonnemang på sista repetitionerna innan konsert. Genrepet. I staden spelar också regelbundet utmärkta amatörorkestrar, och kulturskolan. Platser och miljöer med levande kultur där hennes inlevelse inte behöver tas emot negativt.

Mannen säger vidare:

- Jag försökte att inte vara ohövlig.

Konserthusets vd Sten Cranners tal om att "alla är välkomna!", uppfattar han däremot som "förenklande och oreflekterat".

GP:s artikel om incidenten i konserthuset har väckt starka reaktioner. Det är uppenbart att frågan om rättigheter och skyldigheter i det offentliga rummet engagerar. Det handlar inte minst om normer och tolkningsföreträde, klass och olika slags publikkultur.

- Alla tycker olika, men konserthusen och publiken måste våga ta ställning. Att tiga och låtsas som alla är överens är inget som håller i längden. Jag tror att vi alla behöver höja rösten lite oftare, säger mannen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.