Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Man ska ha husvagn

    Husbilen kommer starkt. Men än rullar det gott om husvagnar på vägarna – särskilt i västra Sverige, visar en ny undersökning. – Det är fortfarande en livsstil för väldigt många, säger Ulla Carle, chefredaktör på Husvagn & Camping.

    Husvagns- och husbilsälskarna finns i Västsverige. Tio procent av västsvenskarna – dubbelt så många som i landet totalt – uppger att de har husvagn eller husbil som ett av sina intressen, enligt en undersökning som TNS Sifo.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Vi har absolut flest läsare i Västra Götaland, bekräftar Ulla Carle.

    – Men det är jättesvårt att säga vad det beror på. Det har varit så ganska länge.

    Lämpligt nog ligger också resor i stort högt på intresselistan, både i väst och i resten av Sverige.

    Bland nya campare är det främst husbilen som gäller nuförtiden. Men än har den gamla hederliga husvagnen långt ifrån försvunnit.

    – Det finns så förnämliga husvagnar i dag, säger Ulla Carle.

    – Förr kanske det sågs som en billig form av semester. Men nuförtiden är det väldigt fina vagnar, som har allt. Husvagnslivet är lätt att ironisera över. Men många är uppvuxna med camping och är campare för livet. Husvagnslivet är lätt att ironisera över. Men för många är camping en livsstil i väldigt hög grad, säger Ulla Carle.

    FAKTA:

    Var tionde västsvensk säger sig enligt rapporten vara intresserad av husvagnar eller husbilar. Sett till riket är det bara var 20:e.

    Svenskarna ägnar i snitt 53 minuter om dagen eller 27 timmar i månaden åt sina intressen.

    Topp fem bland intressena (riket):

    Lyssna på musik (38 procent), litteratur, läsning och skrivande (37), resa (36), film (34), mat (31).

    Topp fem som anges som det allra största intresset:

    Litteratur, läsande och skrivande (6 procent), resa (5), dator- och tv-spel (4), fotboll (4), mat (4).

    Rapporten, som är gjord på uppdrag av svenska tidskriftsförlag, bygger på en webbenkät från TNS Sifo i höstas med 2 001 svarande.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.