Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1726415.jpg

"Mammor använder barnvagnar som stoppspade"

Tonen i bussförarfrågan är fortsatt hög – både från bussförare och trafikanter.

Samtalen och mejlen fortsätter att strömma in till gp.se efter reaktionerna på att en mamma närapå fick se sin barnvagn krossad under buss på ett övergångsställe på Aschebergsgatan.

Det har fått både läsare att reagera och facket att kommentera.

Bussförare slår nu tillbaka mot kritiken:

"Jag har arbetat som bussförare men gör det inte längre och det beror på att vi har närmast omänskliga arbetsförhållanden. Arbetstider på 13 timmar, arbetspass på 5 timmar, usla kör- och vilotidsregler som arbetsgivaren utnyttjar maximalt och uselt betalt för det vi gör. Det kan vara en förklaring till deras beteende, de mår skit, men inte en ursäkt. Dessutom känner jag så väl igen att bussförare får skulden för allt. Vi ska ansvara för att folk beter sig bra under färd, för att ungar ska hamna på rätt sida vägen, att barnvagnen sätts fast, att folk vet vad de ska gå av, att folk vet att de ska med, att de bältar sig, att de sitter ned under färd och köra trafiksäkert. Du har kört samma linje i fem timmar utan att fått en enda sekund för dig själv. Det är aldrig tyst och jag lovar dig, du är så jävla less på folk efter 13 timmar på jobbet, men eftersom reglerna tillåter ska du vara på plats igen 9 timmar efter du slutat", skriver Cate.

På bussförarsajten Svenska omnibusföreningen debatteras också bussäkerheten i Göteborg:

"Och vi är precis lika rädda för gångtrafikanter som bara går rätt ut framför bussen, cyklister som svänger ut rakt över min färdväg, mammor (oftast!) som använder barnvagnen som stoppspade och kör ut den i vägen för att stoppa trafiken. Bilister som hellre skulle brinna i h*****et än hamna bakom en buss.

Vi har en tidtabell att hålla, mammor med barnvagn har det förmodligen inte", skriver Peegee.

"Till sist är det ju även så att det i storstadsregionerna finns många olämpliga förare just pga förarbrist och många omotiverade som "tvingas in" i yrket då andra arbeten saknas. Men detta är ju ett större samhällsproblem som inte på långa vägar kan lösas med ensidiga artiklar i skvallerpress/kvällspressmodell eller fullständigt oseriösa förslag som att "skicka dem på charmkurs", skriver Ersa.

"Har man någon gång drabbats av cykel-maffians i Uppsala egna trafikregler så vet man vad som gäller, eller inte - ibland. Det är vanligt att man i friskt tempo cyklar hjälm-(hjärn-?)lös på cykelbanan med blicken mot mobilen i hand, för att i nästa sekund bromsa hårt och svänga tvärt vänster ut på ett obevakat övergångsställe utan att ens vrida på huvudet. Och barnvagnar som stopp-spade, jadå! Då är man som busschaufför inte så kaxig, särskilt inte vid halt väglag", skriver Walle.

Men det finns även yrkeschaufförer i Göteborg som reagerar på bussförarnas framfart.

- Åtta av tio gånger struntar bussförarna i företrädesregeln. Så fort jag ser en buss närma sig en rondell, bromsar jag in, eftersom jag vet att de kommer att strunta i att stanna. Och de sitter och pratar i telefon oavbrutet när de borde koncentrera sig på trafiken, och tänka på att de är ansvariga för alla människor ombord, säger Mikael, mångårig yrkesförare.

"Håller med alla insändare om hur illa de framför bussarna. Har ibland funderat på hur det går till på uppkörningarna inför trafikinspektörerna. Skulle de köra så som de kör i tjänsten skulle det inte bli något körkort garanterat. Har själv alla körkort A-D inkl yrkeskompetens för buss. Har även haft eget lastbilsåkeri i 10 år. Hoppas att arbetsgivaren tar sig en tur med bussarna så de som sitter på sina kontor får se hur det funkar" skriver Ingemar.

Och läsarna fortsätter att skriva in om sina upplevelser av busstrafiken i Göteborg:

"Samtliga bussar med körsträcka runt Frihamnen, vilka inkluderar både linje 16 och Gul Express, ger sig i princip dagligen ut på rena vansinnesfärden mellan Göta Älvbron och Lundbystrand. Det verkar i största allmänhet som att föraren är i det närmaste omedveten om att han (det här beteendet gäller endast manliga förare) faktiskt har passagerare med sig. Den som kör bussarna har uppenbarligen aldrig suttit längst bak i någon av dem under skräckfärden utanför Frihamnen. Man tar vägbulor i full hastighet så att vi som sitter längst bak kastas av och an", skriver Niklas

"Jag blev själv nästan påkörd när jag cyklade hem från jobbet för någon månad sedan, en busschaufför prejade helt utan anledning ut mig i buskarna bredvid vägen. Ingen mötande trafik eller refug eller nåt. Sen hånflinade han mot mig när jag cyklade förbi honom igen vi hållplatsen vid Rävekärrskolan. Sen cyklade jag en omväg upp i bostadsområdet för att undvika att bli prejad igen när han skulle ha kommit ikapp mig.

Fruktansvärt att det ska vara så. Jag anmälde händelsen till Västtrafik men har inte hört något sedan", skriver David.

Mest läst