Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Majoritet säger nej till trängselskatt

Över hälften av göteborgarna säger nej till trängselskatt. Det visar en opinionsundersökning som Sifo gjort för GP.

57 procent av de 1 000 göteborgarna som tillfrågades om inställningen till trängselskatt i Göteborg var negativa. Av göteborgarna var 31 procent positiva medan övriga inte visste vad de tyckte.

Redan innan riksdagen i våras beslöt införa trängselskatt i Göteborg var protesterna högljudda.

Krav på folkomröstning

När kommun- och regionpolitikerna i vintras accepterade skatten för att kunna finansiera de stora investeringarna i infrastrukturen restes krav på folkomröstning.

Ett särskilt parti, Vägvalet, bildades med ett stopp för trängselskatten som enda mål. Senare har även Sverigedemokraterna och Kommunistiska partiet sagt nej till trängselskatt.

Enligt den undersökning som Sifo genomfört på uppdrag av GP är motståndet mot trängselskatten ungefär lika stort i alla åldersgrupper. Medelålders är mest negativa medan 30-49-åringarna är mest positiva.

Det skiljer inte heller mycket mellan könen; män är något mer negativa än kvinnor.

Akademikerna positiva

Däremot finns stora skillnader när det gäller utbildningsnivån. LO- och TCO-medlemmar är mest negativa medan akademikerna i SACO är mest positiva.

De som vid enkättillfället skulle röstat på Sverigedemokraterna och Moderaterna var mest negativa till trängselskatt medan de som skulle röstat på Miljöpartiet, Centern och Vänsterpartiet var mest positiva.

När GP 2006 lät Sifo fråga invånare i Göteborgsregionen om trängselskatt var 72 procent mot och 19 procent för.

Innan trängselskatten infördes på försök i Stockholm i januari 2006 var 55 procent av stockholmarna mot och 39 procent för, ungefär samma opinion som nu finns i Göteborg.

Ändrade attityder

Vid folkomröstningen om trängselskatt i Stockholm i september 2006, efter avslutat försök, röstade 53 procent för och 47 procent emot. Trängselskatt infördes permanent i Stockholm 2007.

- Nu är stockholmarna mycket positiva till trängselskatten, säger Karin Brundell Freij, trafikanalytiker på konsultföretaget WSP. Det finns alltid ett motstånd mot den här typen av skatter och avgifter, det är nästan en naturlag. Så var det i Norge och i London men även där vände opinionen när trängselskatter införts.

Brundell Freij nämner de betydligt kortare köerna och den enkla betaltekniken som främsta förklaringar till de ändrade attityderna.

- Det talades mycket om att folk inte skulle ha råd att åka bil när trängselskatten infördes men så har det knappast blivit. Skatten är en liten del av de totala bilkostnaderna och ingen har såvitt känt blivit ruinerad.

Medan politikerna i Göteborg är positiva till trängselskatt växer motståndet i kranskommunerna.

Tjörn säger nej

Folkpartiet på Tjörn säger definitivt nej. Anders Wernesten är partiordförande:

- Partimedlemmarna har sagt nej till trängselskatter, säger han. Vi ser mest nackdelar och kranskommunerna har överhuvudtaget inte fått tycka i frågan. Göteborgspolitikerna kört sitt eget race. Vi har blivit överkörda.

Även i Stenungsund säger Folkpartiet nej till trängselskatterna:

- Jag inser inte varför vi skall vara med och betala en tågtunnel i Göteborg, säger Jan Glimstedt, partiordförande och ordförande i kommunfullmäktige. Det här är en fråga där inga lokala politiker i Göteborgsregionen fått chansen att säga sitt, den har drivits ovanför våra huvuden.

I Partille har man inte fått samma reaktioner. Kommunalrådet Stefan Svensson (M) säger att kommunen "i stort sett" varit enig om ett ja till trängselskatten. Enskilda ledamöter har dock protesterat.

"ingen har blivit överkörd"

Även i Lerum, Kungsbacka och Ale finns politiker som är starkt kritiska mot trängselskatten.

Men politikerna i Göteborg anser att alla kommuner haft chansen att säga sitt i Göteborgsregionens Kommunalförbund (GR):

- Vi har haft tre möten i GR med alla kranskommuner i den här frågan och ingen har protesterat utom Mölndals kommun men det gällde gränsdragningarna, säger kommunalrådet Jan Hallberg (M), ordförande i GR:s styrelse.

- Jag kan definitivt inte se att någon blivit överkörd. Alla har fått möjlighet att yttra sig men ingen har framfört någon principiell kritik.

Grafik trängselskatten

1 000 göteborgare fick frågan "Tycker du att trängselskatt ska införas i Göteborg 2013 eller tycker du inte det?".

57 procent svarade ja, 31 procent svarade nej och 12 procent var tveksamma eller hade inte bestämt sig.

1 januari 2013 införs trängselskatt i Göteborg med drygt 40 betalstationer i en cirkel runt centrala Göteborg.

Skatten skall tas ut mellan klockan 06:00 och 18:30 måndag-fredag. Skatten skall variera mellan 8 och 18 kronor beroende på trafikintensiteten, ju fler bilar desto högre skatt. Under nätter, veckoslut och juli utgår inte trängselskatt.

Utryckningsfordon, bussar, fordon för rörelsehindrade och motorcyklar är undantagna.

Den som passerar flera betalstationer behöver endast betala för en passage under viss tid, troligen 30 eller 60 minuter. Maximal skatt per dygn blir 60 kronor.

Trängselskatten skall användas till att betala en del av det västsvenska infrastrukturpaketet på 30 miljarder kronor.

I paketet ingår:

# Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg

# utbyggnad av Hamnbanan på Hisingen och ny järnvägsbro över Göta älv

# Marieholmstunneln

# den nya Göta älvbron

# Bangårdsviadukten över Göteborg C

# förlängning av perronger för Alingsås- och Kungsbackapendlarna

# busskörfält

Mest läst