Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Maersks monsterbåt på väg

I augusti anlöper världens största fartyg i klassen Triple-E Göteborgs Hamn.

Fartyget som fortfarande håller på att byggas på varvet i Daewoo i Korea och är ännu inte döpt och därmed namnlöst.

Men utan tvekan är hon världens största containerfartyg och i slutet av augusti beräknas hon anlöpa Göteborgs hamn under sin jungfruresa.

Hon är en gigant med kapacitet för 18 000 tjugofots containrar, och är det första av 20 fartyg i Triple-E-klassen som ska levereras till Maersk under en tvåårsperiod.

Jättefartygen ska trafikera rutten Asien–Europa, och har direktanlöp till och ifrån Göteborg.

Det nya fartyget har en innovativ design som ska ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat har det ett kraftigt expanderat hålrum, vilket gör att det får plats 2 500 containrar fler än i Maersks nuvarande största fartyg Emma Maersk.

- Att miljö och minskade koldioxidutsläpp står i fokus när man designat Triple-E-fartygen är något som vi är mycket stolta över, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maesk Line.

Enligt rederiet kommer båten att släppa ut 50 procent mindre koldioxid än snittet på fartygen Europa-Asienrutten.

Under 2013 kommer fem fartyg att levereras.

Kapacitet: 18 000 tjugofots containrar

Längd: 400 meter

Bredd: 59 meter

(Fartygets storlek motsvarar cirka fyra fotbollsplaner)

Höjd: 73 meter

Antal nivåer: 19, varav nio över däck, tio under.

Max fart: 23 knop

Besättning: cirka 22

Leverans: slutet av juni

Hamnar hon kommer att trafikera:

Gdansk- Århus - Göteborg - Bremerhaven - Rotterdam - Port Tangiers - Singapore - Yantian - Hong Kong - Kwagyang - Ningbo - Shanghai - Tanjung Pelepas

Mest läst