Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

"Måste få in fler ungdomar"

IFK Göteborg Även Kristina Cohn Linde väljer att inte ställa upp för omval till IFK Göteborgs styrelse. – När jag lägger ner så mycket tid på något så måste jag känna att det leder till något bra, säger näringslivshöjdaren.

Hon är vd för MIG – Marknadsföreningen i Göteborg och har tidigare bland annat varit sponsringschef på Bingolotto. Men efter en mandatperiod på två år väljer nu Kristina Cohn Linde att inte ställa upp för omval till Blåvitts styrelse.

– Jag har funderat ganska länge och bestämde mig tidigt i höstas. Det är vansinnigt roligt och har varit lärorikt, men när jag lägger ner så mycket tid på något så måste jag känna att det blir något bra av det. Om jag känner att jag inte kommer ända fram i mitt engagemang, då är det bättre att lägga den tiden på annat, säger Cohn Linde.

Och det känner du inte?

– Det tar oerhört mycket tid. Den kompetens jag har är inte att jag kan ta ut lag eller att jag är världsbäst på fotboll. Det jag däremot har är min mångåriga erfarenhet inom sponsring, affärsutveckling och försäljning - och mitt stora nätverk. Men det finns gamla strukturer och traditioner som gör att man kanske inte vill tänka nytt. Och det är inte unikt för IFK, föreningar i allmänhet sitter fast i gamla traditioner.

På vilket sätt kan man tänka nytt?

– Det handlar mycket om att utveckla den traditionella sponsringen, jag ser helt andra perspektiv. Det finns ju en kategori av företag som är sponsorer inom idrotten, det är ofta samma typ av företag. Ska man utveckla ett koncept in i framtiden så måste man förändra allt. Om man ska få in annan publik - fler kvinnor och barn - så måste man få till en helhet. Man måste tänka mycket bredare, och det räcker inte att bara säga det utan man måste agera på ett nytt sätt. Då handlar det om att titta på nya företag. Mer kvinnliga företag, exempelvis, som ofta inte syns i den här typen av sponsring, säger Cohn Linde.

Hon lyfter också fram Blåvitts sociala satsning IFK i Samhället och menar att det är i de sammanhangen många företag numera vill synas, hellre än på en tröja eller en arena.

– Det var något som Martin Kurzwelly (avskedad klubbdirektör) stred väldigt hårt för och som jag backade med stort engagemang. Jag tror att det arbetet är underskattat i sponsringssammanhang.

Kristina Cohn Linde vill inte ge förslag på namn som kan komma att ta över de lediga platserna i styrelsen. Men hon tror på en ökad mångfald för att nå framgång och hitta nya målgrupper.

– Jag tror att man måste se på det mycket bredare om man vill ha en utveckling. Man måste få in fler ungdomar, personer från andra länder – det som är vår målgrupp.

Och fler kvinnor?

– Jag tror att det är oerhört viktigt att engagera kvinnor och ta till vara på deras sätt att driva frågor som ofta skiljer sig från mäns. Det är vanligare att kvinnor har självinsikt och säger ”det där kan inte jag” medan medelålders män har en tendens att tycka att de kan allt, även när det handlar om saker de inte har kunskap om. Då är man kanske inte så intresserad av att ta emot nya impulser. Det handlar nog mer om tradition än om genus, tror jag.

Cohn Linde tog alltså beslutet att lämna styrelsen innan det kontroversiella beslutet att sälja Kamratgården fattades. Något som fick mycket kritik, inte minst eftersom medlemmarna kände sig förbisedda och informerades först när ”kapitaliseringen” var ett faktum.

– Personligen tycker jag att det kommunicerades helt fel. Vi visade inte delaktighet med medlemmarna och supportrarna. Med facit i hand så måste vi vara självkritiska där. Och sedan är det ett väldigt märkligt ordval att ”kapitalisera” på Kamratgården. Det är fel termer att använda. Men ekonomin var så dålig att man behövde sälja Kamratgården, det var enda lösningen som vi såg.

Även Conny Blessner väljer enligt uppgifter till GP att inte ställa upp för omval.

Mest läst