Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Traditionella semlan får konkurrens av wrapsemlan och korv med bröd-semlan.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Många reaktioner på nya semlor

    Först kom semmelwrapen, sedan kom korv med bröd-semlan. Bakverket har återuppfunnits flera gånger om och det skapar reaktioner.

    – Estetiskt är det en väldigt speciell bakelse, en korsning mellan bulle och bakelse. Det är innött hur den ska se ut och ätas, säger Bengt Edqvist, etnolog vid Institutet för språk och folkminnen i Göteborg.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Han berättar att människor helt enkelt ofta vill ha kvar de traditioner som de vuxit upp med. Semlan är inget undantag. Han jämför också hur olika åldersgrupper har betydelse för bevarandet av traditioner.

    Semmelwrapen framstår som en uppdaterad version av en gammal klassiker – lätt att ta till sig för en yngre generation och lätt att äta i farten för dagens stressade människor.

    – Ett exempel är lucia, som verkar försvinna eftersom ungdomar kanske inte är intresserade. För att tradition ska bevaras så krävs det att några ska gilla det, att föra vidare traditionen. Och det kanske är viktigt att just ungdomar gillar en tradition för att den ska föras vidare, säger Bengt Edqvist

    Efter att den nya semlan spridits på sociala medier har uppmärksamheten kring den varit stor på sociala medier. GP:s artikel om semlan i form av en wrap har gillats av över 2 000 personer, kommenterats av över 250 och delats nästan 5000 gånger. Åsikterna går dock isär om hur en semla ska serveras och ätas.

    Det fanns de som inte välkomnade nymodigheten positivt, en kommentar lyder "Man ska inte äta en semla med 'språng'. Sitt ned och njut med en kopp kaffe."

    Vill provsmaka

    De flesta kommentarer var dock positiva och det var många som var sugna på att provsmaka semmelwrapen. "Vilken konditor i Göteborg tar tag i detta??? Jag köper direkt", var en av kommentarerna.

    Det är dock osäkert om något konditori i Göteborg kommer att baka den praktiska semlan. Johnséns konditori i Göteborg sålde under förra året 39 977 semlor på fettisdagen. Ida Dahlgren, ordermottagare på Johnséns, säger att de satsar på de vanliga semlorna men att det i slutändan är bagarna som bestämmer.

    – Jag tror inte att vi kommer att ha wrapsemlor. Vi har inte fått några förfrågningar än men det kanske kommer när vi närmar oss fettisdagen, säger hon.

    Hon påpekar att de satsar på de vanliga semlorna och även om de har vaniljsemlor så säljer dessa inte lika bra.

    Korv-semlan

    En annan variant på semlan är korv med bröd-semlan från Ekmans konditori i Trollhättan. Den består, precis som klassikern, av en bulle, mandelmassa och grädde. Formen är däremot hämtad från gatuköksklassikern korv med bröd. I stället för ketchup och senap har bakverket röd pikéringsgelé och vaniljkräm spritsat som garnering. Det återstår att se om den skapar lika många reaktioner som semmelwrapen.

    Medan reaktionerna på de nya semlorna haglar så berättar Mattias Ljungberg, skaparen av semmelwrapen, att bageriet nu säljer "ungefär 100 gånger mer än tidigare" och har fått anställa mer personal. Tanken med skapelsen var att fånga medias uppmärksamhet för bakelsen.

    – Jag ville blåsa upp semlan i medievärlden. Vi vill ju att de skrivs om semlor, det gynnar företaget, säger han till Dagens Media.

    40 miljoner semlor

    Enligt en undersökning som branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer presenterade säljs det drygt 40 miljoner semlor i Sverige varje år. På fettisdagen äter 54% av svenskarna en semla, då blir även 1,6 miljoner svenskar bjudna av en semla av sin arbetsgivare.

    Bengt Edqvist sammanfattar traditionen av att äta semlor och uppståndelsen kring bakverkets nya utseende:

    – Folk är måna om traditioner men de ändras ju ändå hela tiden, oavsett. Semlan är också en ikon mer än en tradition.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.