Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

lasse_01

Mästaren Larsson byter till lastbil

Lasse Larsson avslutade en lång rallycrosskarriär med sin andra EM-titel. Nu väntar åkeribranschen och familjeföretaget hemma i Svenljunga. - Det tar en stund innan man kommer in i rutinerna igen, säger han.
Västgöten Lasse Larsson klarade av det som är få förunnat inom europeisk rallycross - han vann Europamästerskapet i rallycross. Inte en gång utan två år i följd. Man ska veta att Kenneth Hansen i stort sett prenumererat på EM-titeln fram till att Lasse Larsson stångade sig till första titeln 2006.
- Det var en riktig sensation när vi tog det första EM-guldet. Vi hade varit fyra eller femma flera gånger och siktade på pallen och så gick vi och vann. Så fick vi ta guldet i år igen, säger Lasse Larsson.
Bättre avslutning på en nära 20-årig nationell, och en sjuårig internationell karriär kunde Lasse Larsson inte ha fått, inte ens om han regisserat dramatiken själv. Det var inte nog med EM-guld, Larssons sista säsong innehåller det tredje raka SM-guldet.
- Nej, det kunde man inte drömma om. Vi byggde ny en ny bil och hade lite strul i början. Men när jag tog mig till final i första EM-racet och dessutom kunde vinna första deltävlingen så rullade det bara på och blev bättre och bättre, säger han.
Men hade den ursprungliga framtidsplaneringen fått gälla hade det bara blivit ett EM-guld.
- Jag hade rallycrossteamet ihop med en bilhandlare och båda två hade tänkt satsa mer på våra firmor redan 2006, men våra sponsorer tyckte vi skulle köra ett år till. Vi bestämde oss redan då att det bara handlade om ett års förlängning, säger Lasse Larsson.
Sedan några månader tillbaka är Lasse Larsson tillbaka på heltid i hemma i Svenljunga, i familjeåkeriet som han äger tillsammans med far och syster. Det handlar fortfarande om bilar, men i en helt annan storleksklass än lilla Skoda Fabia som de senaste åren varit Larsson arbetsplats. Åkeriet mönstrar 17 anställda, elva bastanta Volvobilar på 520 hästkrafter som kör skog och timmer mellan avverkningsplatserna och bruken i exempelvis Värö och Hylte. Helt andra avstånd än under tävlingskarriären då teamet kuskade Europa runt.
- Det är inga längre sträckor. Vi kör mycket till massabruket i Värö och till en terminal vi har i Borås och det mesta ligger inom en tiomilsradie från Svenljunga, så det är bra avstånd, säger Lasse Larsson.
Hur mycket kör du själv?
- Inte så mycket, jag är mest på kontoret, men om någon är ledig brukar jag hoppa in. Vi har haft ganska gott om chaufförer den sista tiden, men jag försöker vara med ute på helgerna för att se hur grejerna fungerar. Under raceåren var jag bara här då och då, så det tar en stund innan man kommer in i rutinerna igen. Min far och syster har åkeriet ihop och det är meningen att min far ska trappa ner och att jag ska ta över mer och mer.
Kan du tänka dig att göra rallycrosscomeback?
- Det vet man aldrig, man ska aldrig stänga några vägar. I så fall skulle det vara i något enstaka inhopp, men det nog lika bra att hålla sig borta för risken är att man förstör för de andra förarna. Dessutom skulle det vara svårt att göra några bra resultat i enstaka inhopp.
Lasse Larsson
Ålder: 42 år.
Bor: Svenljunga.
Familj: Sambo med Linda Flyckt.
Yrke: Åkare. Delägare i Skogstransporter i Svenljunga AB tillsammans med Håkan Larsson (far) och Tina Larsson (syster).
Rallycrossmeriter: Dubbel Europamästare (-06, -07). Tre SM-guld i division 1 (-05, -06, -07). och tre SM-guld i nationella klassen (- 96, -97, -98).
Mest läst