Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lyssna på kritiken av Västlänken

Riksrevisionen ger Vägvalet rätt. Släpp prestigen och börja plocka isär det Västsvenska paketet och satsa på samhällsekonomiskt försvarbara projekt som ger nytta till medborgarna, skriver bland andra Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Riksrevisionen bekräftar på GP Debatt (20/12) i mångt och mycket det som Vägvalet hävdat sedan vi startade partiet i februari 2010. Tågtunneln till Haga är inte samhällsekonomisk lönsam. Tunneln innebär en förlust för samhället med en redovisad negativ nettonuvärdeskvot på minus 0,55 vilket motsvarar ett underskott i nettonuvärde på 9,3 miljarder kronor. Västlänken är en felsatsning och har pressats fram för att kunna legitimera det nya skattefenomenet i form av trängselskatt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vägvalet ifrågasatte tidigt Trafikverkets agerande. Hur kan denna myndighet övertolka sitt uppdrag och hitta på egna riktlinjer för hur olika projekt ska finansieras? Signalen var och är att om kommunen och regionen medfinansierar så kommer statliga väg- och järnvägsprojekt att byggas i den egna regionen. Detta är signalen som regionens och kommunens politiker baserar sin skrämselpropaganda på: ”Antingen medfinansierar vi eller så tar någon annan pengarna”. Riksrevisionen kritiserar den signalen.

Förbluffande tysnad

Den tystnad som nu råder från inblandade parter som Göteborg Stad, Västra Götalandsregionen, Region Halland och GR är förbluffande. Riksrevisionen påtalar nu, svart på vitt, att:

  • Västlänken är samhällsekonomisk olönsam.

  • Trängselskatten är inte är rätt finansieringsmetod.

  • Medfinansiering ger helt andra effekter än det var tänkt.

  • Det Västsvenska paketet är forcerat.

Detta är helt i linje med Vägvalets kritik. Bryt tystnaden och börja plocka isär paketet och satsa på samhällsekonomiskt försvarbara projekt som ger nytta till medborgarna.

Vi skickar nu en skarp uppmaning till kommunstyrelsen i Göteborg och Trafikverket:

  • Riv upp beslutet om trängselskatt.

  • Slopa Västlänken.

  • Utred med omedelbar verkan Västlänk 2021.

Till skillnad från till exempel Miljöpartiet så väljer Vägvalet att göra sina politiska bedömningar på fakta i stället för antaganden.

Släpp prestigen och inse att beslutet är felaktigt och lyssna på Riksrevisionen och medborgarna.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare

Tom Heyman (VV)

vice partiledare

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare