Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Nordhordalandsbron norr om Bergen i Norge är en pontonbro, drygt en och en halv kilometer lång och med en segelfri höjd på 32 meter under den del som är en högbro. Bild: Bild: Näringslivscentrum i Lysekil

Lysekil vill ha flytande bro över Gullmarsfjorden

Bohuslän Med insparade färjepengar och broavgifter hoppas Lysekils kommun och näringslivet finansiera en efterlängtad förbindelse över Gullmarn. På måndagen uppvaktas infrastrukturminister Anna Johansson (S) med idén om en flytande bro.

En bro ska vända kommunens problem med en allt äldre befolkning, ungdomsflykt och stora pensionsavgångar genom att knyta Lysekil närmare arbetsmarknaden kring Uddevalla och Vänersborg. Dagens färjor över Gullmarn - mellan färjelägena i Finnsbo nära Lysekil och Skår på Bokenäset - anses inte ha tillräcklig kapacitet och trafiksituationen bedöms som farlig.

– Att köra fem mil extra fram och tillbaka runt Gullmarn är inte heller ett alternativ för så många. Det måste gå snabbare att pendla både ut från och in till kommunen. Frågan om en fast förbindelse över fjorden är långt i från ny men nu har vi ett alternativ där alla satt ned fötterna, säger kommunstyrelsens ordförande Jan-Olof Johansson (S) i Lysekil.

Idén med en flytande bro som bärs upp av pontoner i vattnet kommer från Norge. Sommaren 2014 hölls ett seminarium med svenska såväl som norska Trafikverket, Västra Götalandsregionen och Fyrbodals kommunalförbund. Där enades alla om att flytbron var ett alternativ att gå vidare med.

Fördelarna som lyfts fram är att en sådan variant har mindre miljöeffekter samt att den blir billigare både att bygga och underhålla. Men Jan-Olof Johansson räknar inte med att en flytbro, som uppskattas kosta 1,8 miljarder kronor, ska ställas mot andra behövliga infrastruktursatsningar.

I stället är tanken att bron ska räknas hem på 40 års tid. Detta ska ske genom inbesparade driftskostnader för färjelinjen i kombination med en broavgift på omkring tjugo kronor per passage.

– Det är här vi har flera frågor till infrastrukturminister Anna Johansson (S), som hur länge man får lov att räkna hem de insparade driftskostnaderna för färjetrafiken och vilken nivå som är lämplig för en broavgift. Trafikverket kan inte svara på detta idag och därför har vi nu tagit det ytterligare en nivå, säger Jan-Olof Johansson.

Per-Allan Olsson har tidigare varit konsult i infrastrukturfrågor och arbetar med brofrågan i organisationen Näringslivscentrum i Lysekil som drivit den länge. Han framhåller att kalkyler visar att en flytbro på sikt skulle bli samhällsekonomiskt lönsam.

– Samhället skulle få tillbaka 170 kronor på varje satsad hundralapp. Då är trafikeffekter som säkrare godstransporter, kortare restid och regionalekonomiska effekter inräknade. Det som också borde vara väldigt attraktivt för staten är att driftkostnaden mot i dag minskar från 40 miljoner till 2 miljoner per år när bron är betald, säger Per-Allan Olsson.

FAKTA: Flytbro över Gullmarsfjorden

Förespråkas av Näringslivscentrum i Lysekil och Lysekils kommun.

Ersätter nuvarande färjelinje mellan Uddevalla och Lysekil kommuner.

Byggs på pontoner mellan dagens färjelägen i Finnsbo och Skår.

Får en hög brodel vid ena sidan, som på bilden härintill, så att sjöfart kan passera.

Finansieras genom insparade färjedriftmedel och broavgifter.

Knyter Lysekil tätare till och utvecklar den lokala arbetsmarknadsregionen.

Diskuteras på måndagen med infrastrukturminister Anna Johansson som besöker Preemraff utanför Lysekil.

Kan bli verklighet om regeringen ger tummen upp för finansieringen.

Bild - 2
Mest läst