Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Lyft in högskolan i den digitala agendan

Debatt I dag besöker IT- minister Anna-Karin Hatt Göteborg. Syftet är att diskutera hur regeringens digitala agenda kan tillämpas i Västra Götaland. I agendan lyser dock samspelet mellan modern teknik och högre utbildning med sin frånvaro, skriver rektorerna för Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan på Gotland och Mittuniversitetet.

Aldrig förr har så många haft så stor tillgång till så mycket information. På några sekunder går det att koppla upp sig med datorn eller mobilen mot internet. Vi skickar sms och mms istället för brev, vi betalar räkningar på internetbanken, vi legitimerar oss med e-legitimation och vi köper böcker i nätbokhandeln. Våra liv har allt mer flyttat in på nätet. Det är därför en naturlig utveckling att också en allt större del av den högre utbildningen sker genom nätstudier. Årligen läser 80 000 svenska studenter via nätet. 2010 läste 3 251 studenter vid Göteborgs universitet via nätet.

Utvecklingen ser likadan ut över hela världen. Med sina 180 000 nätstudenter är The Open University i Storbritannien landets största lärosäte. I USA har antalet online students ökat med 21 procent det senaste året. Världens största lärosäte, Indira Gandhi National Open University i Indien, har 3,5 miljoner nätstudenter. Frågan är om vi i Sverige använder modern teknik inom högre utbildning i den omfattning vi borde?

Anledningen till IT- och energiminister Anna-Karin Hatts besök i Göteborg i dag är att regeringen nyligen lanserade den digitala agendan IT i människans tjänst. Den ska vara en strategi för att Sverige på bästa sätt ska använda digitaliseringens möjligheter. I dag ska diskussionen i Göteborg handla om hur agendan kan tillämpas regionalt.

Högre utbildning är beroende av uppkoppling, samverkan och modern teknik. IT och modern teknik är beroende av att högre utbildning håller hög kvalitet och driver den tekniska utvecklingen framåt. IT är med och utvecklar i stort sett varje bransch och borde även göra det inom högre utbildning. Det behövs en plan för hur högre utbildning, nätbaserad pedagogik och modern teknik ska främja varandra – speciellt när internationella exempel visar att dessa områden knyts allt tätare. Många andra länder har redan nationella strategier för digitalisering och nätbaserad utbildning. Sverige riskerar att bli frånsprunget om vi inte agerar snabbt.

Flera departement har varit inblandade i arbetet med den digitala agendan. Det är förvånande att Utbildningsdepartementet inte verkar ha fått med någon skrivning alls om högre utbildning. IT- och energiminister Anna-Karin Hatt måste snarast ta initiativ till ett möte med utbildningsminister Jan Björklund så att också högskolan omfattas av den digitala agendan. Då kan den bli ett viktigt verktyg för utveckling inom högskolan. Högre utbildning och modern teknik hör ihop.

Pam Fredman

rektor Göteborgs universitet

Marita Hilligers

rektor Högskolan Dalarna

Jörgen Tholin

rektor Högskolan på Gotland

Anders Söderholm

rektor Mittuniversitetet

  • Svenska högskolor erbjuder årligen omkring 3 500 fristående kurser, 90 yrkesexamensprogram och 130 generella program på nätet
  • 80 000 studenter läser hela eller delar av sin högskoleutbildning på nätet, vilket motsvarar 14 procent av helårsstudenterna
  • 2010 hade Göteborgs universitet 32 764 studenter
  • 2010 läste 3 251 studenter vid Göteborgs universitet via nätet
  • En majoritet av nätstudenterna är kvinnor
  • Medelåldern är högre än för högskolan i stort
  • Fler studenter än på campusutbildningar har barn under 18 år
Mest läst