Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Lofalk vill stoppa Saabs rekonstruktion

    Guy Lofalk har begärt att Saabs rekonstruktion avbryts. Saab säger nej och kräver att rekonstruktören Lofalk ersätts.

    Det skriver Saab Automobile i ett pressmeddelande.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Pressmeddelandet kom bara två timmer efter att Saabs ägare Swedish automobile meddelat att man har akut behov av pengar för den löpande verksamheten för att fullfölja Saabs rekonstruktion.

    Då nämndes att man också har nya miljoner på gång till Saab, från den tilltänkta köparen av Spyker Cars, istället för det försenade brygglånet från Youngman och Pang Da.

    Men den nödlösningen från Victor Muller verkar inte rekonstruktör Guy Lofalk ha accepterat.

    "Trots finansieringen från North Street Capital LP som publicerades tidigare idag, kommer rekonstruktören, Mr Guy Lofalk lämna in en ansökan till tingsrätten om att avsluta rekonstruktionsprocessen. Saab Automobile kommer bestrida denna ansökan och begära fortsättning på den frivilliga rekonstruktionsprocessen", skriver Saab.

    Saab kommer också ansöka om att tingsrätten ersätter Guy Lofalk som rekonstruktör.

    Sent i går kväll uttalade sig Guy Lofalk för första gången i media.

    I en intervju till Reuters säger han att han redan skickat iväg sin ansökan:

    – Det finns inte tillräckligt med pengar för att fortsätta rekonstruktionen.

    Han säger att de 70 miljoner dollar som det amerikanska riskkapitalbolaget North Street Capital lovat investera i Saab långt ifrån är tillräckligt för att fortsätta rekonstruktionen.

    Han säger vidare till Reuters att Saabs kinesiska partners Youngman och Pang Da gärna vill köpa Saab men man har misslyckats med att nå en överenskommelse med Saabs nuvarande ägare, det vill säga Swedish Automobile.

    Lofalk säger det inte rakt ut. Men underförstått kan det innebära att det finns en chans till en kinesisk affär, där de köper 100 procent. Men då under konkurs, då ägarens makt, Victor Mullers, är bruten.

    – Jag kan bara säga att parterna inte lyckades nå ett köpeavtal, säger Lofalk.

    Men det är fortfarande så att kinesiska myndigheter (som det mäktiga NDRC, den nationella utvecklings- och reformkommissionen) måste ge grönt ljus åt ett eventuellt ägarskap i Saab.

    Det är tingsrätten som formellt beslutar om rekonstruktionen ska avbrytas.

    Om rekonstruktionen avbryts aktiveras fyra vilande konkursansökningar från bolag i utländska Takata Petri-koncernen.

    Normalt sätter då tingsrätten ut konkursförhandlingar inom två veckor, enligt Cecilia Tisell, rådman på Vänersborgs tingsrätt

    GP har sökt Victor Muller och ansvariga på Saabs informationsavdelning utan att få något svar.

    GP lyckas dock nå Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab automobile.

    Kan du säga någonting om bakgrunden till ansökan om att stoppa rekonstruktionen?

    - Det här är mycket större än ni tror. Men jag kan och får inte säga någonting, tyvärr, säger Anna Petre.

    Enligt uppgifter till P4 Väst och TT har det skurit sig mellan Victor Muller och Guy Lofalk för att Lofalk, enligt en källa, åkt till Kina och haft ett möte med kinesiska myndigheten NDRC tillsammans med Youngman och Pang Da i måndags utan Saabs vetskap. Där ska frågan om de kinesiska bolagen kunde ta över hundra procent av bolaget diskuterats.

    – Ett hugg i ryggen på Victor Muller, säger källan till TT.

    Ett sådant upplägg skulle bygga på att svenska regeringen löser ut de panter man har i Saab för de statliga lånegarantierna och säljer dem till Youngman och Pang Da.

    En orsak till att Victor Muller har sökt ny finansiering i USA hos North Street Capital ska ha varit för att relationerna med Youngman och Pang Da påverkats av det som hänt.

    Saabs rekonstruktör Guy Lofalk arbetade mer efter en egen agenda än med att få till en fortsatt rekonstruktion. Han var mer inriktad på att få till ett ägarbyte, att kinesiska Youngman och Pang Da skulle köpa 100 procent av Saab i stället för de drygt 50 procent företagen tidigare varit överens om.

    Det säger Saabs huvudägare och vd Victor Muller till P 4 Väst.
    – Jag är besviken. Vi hade några klara indikationer på att de kinesiska finansiärerna inte skulle föra över de pengar vi kom överens om förra veckan, säger Muller till P4 Väst.
    Muller syftar på den utbetalning som Youngman skulle göra till Saab som en del av den så kallade bryggfinansieringen.

    Muller anklagar Lofalk för att ha haft flera möten med Youngman och Pang Da i Kina utan att någon inom Saab visste om det och att detta slutade med att Youngman och Pang Da inte betalade ut de pengar man var överens om.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.