Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Låna en svensk. Bjud på en fika och prata svenska.

Locka turister med mat som dragplåster

Vårt nordiska kök är trendigt och allt fler svenska kockar gör succé utomlands. För vår region är branschen och maten en perfekt varumärkesförstärkare. En viktig väg till Västsveriges framgång går helt enkelt via magen. Foodies, turister vars enda mål är en kulinarisk matupplevelse, strömmar redan till ett stjärnkrogsspäckat Göteborg. Det sägs att det finns tre krogar i Göteborg som klassas högre än den bästa i London. Göteborg har i dag sex krogar med Guide Michelin-utmärkelser, det är fler än i många andra stora städer.

Göteborgs matkultur är synnerligen bred, vilket beskrivs fint i Anna Gerdrups kokbok Från Donsökaka till Maklobe i Bergsjön. Den visar en fantastisk palett av olika maträtter och presenteras genom olika kulturella bakgrunder hos de boende längs spårvagnslinje 11. Vi har dessutom många nischade restauranger. Sedan ett engelskt företag kartlagt restaurangerna i centrala Göteborg, kan det konstateras att vi sticker ut: 74 procent av alla restauratörer är lokala aktörer.

Kombinationen av en stor andel lokala aktörer och hög klass på utbudet gör oss unika, menade företaget. Ta sedan kaféstaden Alingsås, dit många lockas för att fika. Fika har blivit en stark trend i de flesta städer och kaféer med utbildade baristor serverar förstklassigt kaffe i olika smaker. Även Göteborg är numera en kaféstad av rang. Hela 33 kaféer hamnade i White Guide i år och ett ord som ”fika” är nu ett etablerat begrepp också hos utlandsturister.

Med maten som dragplåster skulle vi kunna locka ännu fler till Västsverige. Vi har ju en fantastisk möjlighet att skapa matturism året om. I Bohuslän kan foodies från alla världens hörn få möjlighet uppleva färska nyfångade skaldjur i oktober och november.

Vi har förutsättningarna att använda mat som framgångsfaktor. Restaurang- och kafénäringen skapar oerhört många jobb och är bra för både integration och nyföretagande. Här får även många sina första jobb. Att få ett arbete är många ungas dröm, en väg till vuxenvärlden. Att passa tider, ha servicekänsla där man erbjuder det lilla extra, ta ansvar och hantera pengar är nytt för många ungdomar som skolas i branschen. Erfarenheter som är ovärderliga i deras framtida yrkeskarriär oavsett vad de än väljer att ta sig för.

Johan Trouvé, krönikör på GP Ekonomi och vd för Västsvenska Handelskammaren

 

Bild - 1
Mest läst