Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bilder: GP/Scanpix

Ljudlösa vagnar med mördarsniglar i spåren

Göteborg DENNA ARTIKEL VAR GP:S APRILSKÄMT 2013 Nu tystas kritiken. De italienska spårvagnarna kommer i vår att glida ljudlöst genom kurvorna. Lösningen: sniglar i spåren.

Den stela infästningen av hjulen i de italienska spårvagnarna ger upphov till hjärtskärande skrik när vagnarna passerar genom de tvära kurvorna i innerstan och på vändplatserna. Efter en gedigen utredning har nu Spårvägen hittat en lösning på problemet: spanska skogssniglar.

- Vi slår två flugor i en smäll, säger Bertil Bergdahl, chef för SG Banteknik som sköter spårvägsspåren i Göteborg åt trafikkontoret. Mördarsniglarna blir mycket färre, spårvagnarna mycket tystare.

Spåren fettas regelbundet in för hand eller med en särskild smörjbil men sedan Göteborgs Stad införde krav på användning av miljövänligt, vattenlösligt fett har problemen ökat, när det regnar sköljs fettet bort.

Sniglar har under århundraden används som smörjmedel i vagnshjul för att minska friktionen och därmed gnisslet.

- Det var när jag läste om hur man förr i tiden använde sniglar i vagnshjulen som jag kom på att vi borde kunna göra samma sak på spårvagnarna och testerna gav mig rätt, säger Bergdahl.

- Det är enkelt att smörja in rälerna i kurvorna med snigelmassa och massan blir kvar väldigt länge, även när det regnar. Jag tror det räcker att vi kör smörjbilen en gång i veckan.

Problemet är att få tag på tillräckligt många sniglar. Enligt Bergdahl krävs det troligen 100-200 kilo sniglar i veckan.

- Egentligen är det ju inget problem, säger han. Under sommarhalvåret plockar alla vi som har trädgård i Göteborgsområdet tonvis med mördarsniglar varje vecka.

- Men det gäller ju att få trädgårdsodlarna att lämna sniglarna till oss.

Och den sena våren spelar SG Banteknik i händerna. Det är just nu, när sniglarna är på väg att vakna, som de är som allra bäst.

- Yngre sniglar har betydligt högre elasticitet än de äldre, som drar mer åt det klibbiga hållet, säger Björne Svensson på magasinet Nytt i tekniken.

Tidningen skrev för ett år sen om ett liknande projekt i Norge, även där med Ansaldos spårvagnar.

I början användes importerade sniglar från just Italien, men det var först när teknikerna testade unga, norska sniglar som resultaten blev riktigt bra.

- Kvaliteten på de italienska sniglarna var för dålig helt enkelt, säger Svensson.

För att snabbt komma igång öppnar SG Banteknik i dag två snigelinlämningar, den ena vid Gustaf Adolfs torg och den andra vid kontoret på Gullbergs Strandgata i Gullbergsvass. På båda ställena ställs en enkel container av samma typ som används vid återvinningsstationerna i Göteborg.

- Kan vi bara få några hundratal göteborgare att lämna sniglar varje vecka har vi smörjmedel så det räcker, säger Bergdahl och uppmanar göteborgarna att sätta igång redan i dag.

SG Banteknik har också planer på att starta en snigelfarm i Delsjöområdet för att bli självförsörjande på smörjmedel i framtiden. Slår det väl ut kan det, enligt Bergdahl, till och med bli överskott på sniglar som kan användas till export.

- Många länder tittar på oss med stort intresse just nu, säger han.

De insamlade sniglarna körs till återvinningsstationen i Alelyckan.

En ombyggd köttkvarn förvandlar dem till en jämn massa.

Massan blandas med vatten, vägsalt och finmalen sand till bästa konsistens.

Källa: SG Banteknik

Mest läst