Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Rosa är en färg att satsa på i vår, som här hos Stylein.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Vårmode - heta trender och klassiker som håller

    När vår konsumtionstakt hotar planeten har trendhets blivit otrendigt. Parallellt med att vi väljer bort modeplaggen som efter en användning blir liggandes i garderoben, satsar allt fler designers på att finslipa de plagg som i stället är tidlösa. Kläder, skor och accessoarer som står sig säsong efter säsong. Två Dagar visar vårköpen som håller länge.

    I vår handlar mode inte om att skapa en perfekt matchad look, utan snarare om att bygga en basgarderob som ger dig frihet att testa dig fram. Målet är en garderob där de flesta plaggen går att kombinera. Detta har modebutiken Ted & Teresa i Göteborg tagit fasta på. Sedan 2013 är alla butikens kläder utvalda för att kunden enkelt ska kunna kombinera ett mindre antal plagg som fungerar tillsammans. I samma veva lanserade man även en personlig shoppingtjänst, där kunden bland annat får tips om vilka typer av plagg och färger som passar just hen.
    – Man vill göra kloka investeringar som håller en längre tid. Vi hjälper våra kunder att hitta en bra balans i garderoben utifrån vad man har och vad man kan addera för att få liv i plagg man haft en längre tid. Har du en bra bas kan du lägga till säsongsfärger och accessoarer som lyfter din outfit, säger Teresa Bernhardtz, inköpschef på Ted & Teresa.
    Exempelvis ska du inte behöva välja kläder kvällen före jobbmötet, du har alltid blazern, kostymbyxorna eller den figurnära vita bomullsskjortan i mjuk stretch. Suget efter klassiker är en del av en större medvetenhet hos konsumenterna:
    – Vi upplever att våra kunder är mer kunniga nu, både om miljö, hållbarhet, socialt ansvarstagande och trender, säger Teresa Bernhardtz.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Många svenska modemärken har i dag hittat sina favoriter och fortsätter att förvalta dem oberoende av rådande trender eller säsonger. Bland de silhuetter som står sig hos våra svenska designers kan nämnas Hunky Dorys militärinspirerade kappor, Anna Holtblads koftjackor, Acnes Pistol-stövlar, Hopes vaxade ytterplagg och Rodebjers kavajer, mest kända för sina axelpartier. Carin Rodebjer håller med om att modemärkets kavajer, som enligt henne ofta har en känsla av en mjukare kofta, har blivit klassiker.
    – Det är axeln och tyg med bra fall som gjort dem så populära tror jag. Man känner sig nätt, rörlig och bekväm i dem. Till hösten utökar vi även vårt kavaj- och kostymsortiment med en mer skräddad och striktare passform för den moderna affärskvinnan, säger Carin Rodebjer till Två Dagar.
    För henne är det en självklarhet att tänka på hållbarhet både i stil och design när hon ritar sina kollektioner. Däremot menar hon att man inte kan förvänta sig evigt liv av material som ull, siden och bomull.
    – Det slits över tid, men varsam hantering gör att det håller längre. Precis som med människor egentligen. Vänlighet i alla former är den mest hållbara kvaliteten. Man får lära känna sina plagg och dess inneboende personlighet helt enkelt och behandla dem med stor varsamhet, säger Carin Rodebjer.

    Även på den internationella modescenen är klassikerna i fokus i vår. Att uppdatera klassiker som chinobyxan, button down-skjortan och golfjackan med en ungdomligare känsla gjorde Tommy Hilfiger redan 1985, då han lanserade sin första egna kollektion. I februari ställde designern till med show i ”Summer of Love"-anda i Los Angeles, där han presenterade vårens kläder under formatet ”se nu, köp nu”. Samtliga plagg, som exempelvis en böljande urringad långklänning i lapptäckstyg, fanns till försäljning i butik 
direkt efter visningen.
    Behovet av användbara plagg som kvinnor vill bära är 
något som den amerikanska modedesignern Michael Kors alltid värnat om i sin designvision. Under modeveckan i New York i fjol visade han upp feminina och blommiga lätta klänningar, klassiska trenchcoats och svarta fodral.
    – För mig är de mest tidlösa plaggen de som kombinerar glamour och pragmatism, säger Michael Kors till Två Dagar.
    – Det är plaggen som du sträcker dig efter dag efter dag och som du bär i flera år framöver. Självklart måste kvaliteten finnas där. Det måste vara välkonstruerat och hålla länge, avslutar designern.

    Kanske står vi inför ett vägval. Längtan efter säsongslöst mode som lever länge i garderoben är stark. Samtidigt 
gör sociala medier, där trender från catwalken sprids 
med ljusets hastighet, att vi blir allt otåligare. Visst är 
det enkelt att låta sig styras av tillfälliga trender och köpvänlig prislapp. Men att göra kloka investeringar kräver tid. Ofta kan vi hitta ledtrådar till våra framtida bästa 
köp när vi klär oss varje dag. Vilka plagg väljer vi om 
och om igen?

     

     

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.