Nu kommer kometen mot jorden

Den otympligt döpta kometen 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák är på väg mot jorden. Den kommer passera på det närmsta avståndet den någonsin varit från jorden den 1 april. OBS: Det är inget aprilskämt.

Kometens officiella namn påminner mer om ett komplicerat lösenord man blir föreslagen att använda till kundkonton på nätet och därför är det kanske inte så märkligt att den istället kallas 1 april-kometen. Den upptäcktes för snart 160 år sedan och därför anses dess nuvarande bana spektakulär.

– Det är en periodisk komet som återkommer så den har kommit förbi oss ett antal gånger.Det som är speciellt nu är att den kommer vara som närmst sen den upptäcktes 1858, säger Tuvalie Mellin, talesperson för Örebro Astronomi.

Ska man vara petnoga så kommer 41P/Tuttle-Giacobini-Kresáktillbaka förbi jorden med 5,4 års intervall. Den tillhör den så kalladeJupiterfamiljen. Det kallas kometer som har dragits in i vårt solsystem av Jupiters gravitationskraft.

Årets komet

Efter att den passerat oss på närmsta avstånd någonsin sedan den upptäcktes har den sitt perihelium 12 april. Det är då den är närmast solen.Därefter kommer den gå tillbaka mot Jupiter. Tuvalie understryker emellertid attvi inte behöver vara oroliga för att kometen kommer träffa oss här på jorden.

– Den passerar på ett avstånd som är 50 gånger längre bort än vad månen är.

Det avståndet kännsogreppbart och inte alls speciellt skrämmande. Tuvalie menar dock att det är läge att passa på om man gillar kometer.

–Det här är den kometsom passerar närmast oss det här året. Man kan säga att det är årets komet.

Kommer alla kunna se den då?

– Tyvärr inte.Det är egentligen inte kärnan man ser utan kometerhar som ett slags stoft omkring sig som man kallar en koma. Det ärett ljussken bestående av is och gas samt en kometsvans men det är inte tillräckligt starkt i det här fallet för att man ska kunna se det, men skulle den få ett utbrott så blir den synlig för blotta ögat, förklarar Tuvalie.

Ta hjälp av astronomiföreningar

Såvida kometen inte får ett utbrott behöver man ett litet teleskop eller en riktigt bra kikare för att se 1 april-kometen. Har man bara en kikare såbehöver man dessutom komma bort från stadens ljusoch dess så kallade "ljusföroreningar".

Däremot ökar chansen för ett utbrott när kometen närmar sig solen. Då hettas den upp och då kan det händaatt det lossar ännu mer gas och is från kometen vilket gör att koman blir mycket starkare och då kan man eventuellt se den med blotta ögat.

– Får den ett utbrott så kan man se den i några dagar. Då ska man kolla strax ovanför Karlavagnen, eller stora björn som stjärnbilden egentligen heter.Det är en ljus prick som inte är där i vanliga fall som man ser i så fall.

Hur stor chans är det att den får ett utbrott?

– Chansen ökar vid perihelium men det går inte att säga just nu hur stor chansen är, menar Tuvalie.

Vill man vara säker på att gåse en skymt av kometen rekommenderar hon istället att man tarkontakt med sin lokala astronomiförening. Bor man i Göteborg är det Slottsskogsobservatorieteller Göteborgs Astronomiska Klubb som gäller.

–De tycker oftast att det är kul att man kontaktar dem. De är väldigt kunniga och duktiga på just kometer.

Intima kometjakter

Om man vill ha en lite mer intim tillställning menar Tuvalie att man inte ska underskatta sin egen bekantskapskrets.Hon tipsarom man att det alltid är en god idé att kolla om man kanskehar en vän som har ett teleskop.

– Då kan man gå på kometjakt ihop. Det är ganska mysigt tycker jag. Då rekommenderar jag att man gör det inom de närmaste dagarna. Nattetid kan man se den, dagtid är det för ljust. Helst ska man uppsöka en mörk natthimmel utanför stan.

Och det här är inget aprilskämt?

–Nej, det är inget aprilskämt. Man kan tro det eftersom den kommer som närmst just den 1 april,men det är helt sant.

Ska du själv ut på kometjakt?

– Om vi får klart väder ska jag absolut ut och kolla!