Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Redaktionen planerar och arbetar med flera nummer av Två Dagar samtidigt. Bild: Jonas Lindstedt

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Premiären närmar sig för nya Två Dagar

GP:s helgmagasin Två Dagar får ett helt nytt utseende. Men det är inte bara till ytan som förändringar sker – även innehållet får ett lyft.
– Vi ska vara kompisen som tar en i handen och guidar så att man får koll, säger Frida Rosengren, biträdande redaktör.

Nästa nummer av Två Dagar kommer inte bara se annorlunda ut – det är en ordentlig nystart för GP:s helgmagasin, som är inne på sin 23:e årgång. Formatet är större, pappret är tjockare och layouten är omarbetad från grunden. Redaktionen är även den ny och befinner sig återigen på plats i GP-huset.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– På Två Dagar jobbar vi med fantastiskt duktiga skribenter och fotografer. Med vår nya redaktion vill vi skapa en miljö som tar vara på deras texter och bilder ännu bättre, säger Ulf Roosvald, huvudredaktör för Två Dagar.

Även om mycket förändras är förhoppningen att läsarna kommer känna igen sig. Innehållsmässigt handlar det fortfarande om fördjupande långläsning i form av reportage och guider till helgen genom krogrecensioner, spaningar och recept.

Förutom sådant som sedan tidigare förknippas med Två Dagar görs även plats för nya inslag. Bland annat en djupdykning i ett nytt aktuellt ämne varje vecka under vinjetten "Utredningen". Där detaljstuderas vitt skilda teman som hästhoppning och regn, med hjälp av bilder, grafik och kortare texter.

Att Två Dagars redaktion på nytt jobbar sida vid sida med de övriga journalisterna i GP-huset ska märkas på innehållet.

– Hela vår publicistiska idé och affär grundar sig i kvalitetsjournalistik. Det är vad vi på Göteborgs-Posten kan allra bäst och varje dag konkurrerar med mot en ständigt växande skara aktörer i medielandskapet, därför måste vi hela tiden ha journalistiken så nära vår egen redaktion som möjligt. Våra nya redaktörer har redan gjort ett bra inledande arbete och det ska bli ännu roligare att se det fullt ut när nya Två Dagar lanseras, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Formen hänger ihop med resten av GP

På gp.se kommer Två Dagar få en tydligare plats där färg och form känns igen från pappersmagasinet. Texterna kommer innehålla fler bilder och exklusiva tv-klipp.

Den helt nya layouten har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Rubrik. Uppmärksamma läsare kommer upptäcka detaljer där de till exempel känner igen den bekanta GP-blåa färgen.

– Vi har försökt binda ihop formen med ”stora” GP, bland annat genom ett av rubriktypsnitten. Med det vill vi att Två Dagar naturligt ska hänga ihop med resten av tidningen, både online och i papper, säger Albert Rosander, formgivare.

Nya Två Dagar hänger tydligare ihop med resten av GP. Både till formen och innehållet. . Bild: Jonas Lindstedt

Ett ytterligare komplement är Två Dagars Instagramkonto som blir en förlängning av både pappersutgåvan och sajten. Där går det att få förhandsinformation om vad nästa nummer ska handla om, tillsammans med fler spaningar som inte får plats i tidningen.

Jobbar med fyra-fem nummer samtidigt

Två Dagar skiljer sig från GP:s dagstidning genom ett annat tempo med lite längre texter som lämpar sig för helgläsning. Precis som namnet antyder är den tänkt att räcka längre än bara över dagen.

– Den håller lite längre och är mer tidlös än vanliga GP, säger Ulf Roosvald.

Redaktionen är liten, med två redaktörer och en formgivare. Tillsammans med ett stort antal frilansande skribenter och fotografer jobbar de med att sätta ihop fyra-fem nummer samtidigt. Det ställer höga krav på att ständigt vara aktuella, samtidigt som mycket behöver planeras långt i förväg.

– Vi jobbar med folk som har väldigt bra koll och en radar som känner av om något kommer hända om två månader. Det är en utmaning att alltid ligga ett steg före och blicka framåt hela tiden. Vi ska vara kompisen som tar en i handen och guidar så att man får koll, säger Frida Rosengren.

Hur nära ligger redaktionens livsstil det man ser i helgmagasinet?

– Om vi på redaktionen lägger ihop våra personligheter blir vi en ganska aktiv helgperson, säger Ulf Roosvald.

– Det är jätteroligt att ha fått en anledning att lära känna Göteborg bättre och att testa fler nya ställen, säger Frida Rosengren.

Två Dagar-redaktionen med Ulf Roosvald, Frida Rosengren och Albert Rosander. . Bild: Jonas Lindstedt

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.