Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/4

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    En digital rockstjärna

    Det sociala nätverket Twitter är ett av världens mest kända varumärken. Inte lika känt är att svenska designern Linda Leow skapade företagets första logotyp.

    Skandinavisk design har länge haft en särskild ställning på det analoga planet. Designers som Bruno Mattsson och Arne Jacobsen har satt möbler på världskartan och Fjällrävens Kånken-ryggsäck syns på hipsterryggar över hela världen. Numera står svensk design också högt i kurs i den digitala världen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Utomlands är svenska digitala designers som rockstjärnor. När svenskar arbetar ute i världen märks det att vi verkligen har ett sinne för vad som är kommersiellt gångbart och har bra förebilder inom design, säger Linda Leow.

    ”Kände mig sådär nöjd”

    Själv har hon tagit fram ett av nätets mest kända varumärken – det sociala nätverket Twitters ursprungliga blå logotyp. Under tre intensiva dagar i San Francisco var hon 2006 med och skapade en av världens mest kända loggor.

    – Jag jobbade tillsammans med designkollektivet Futurefarmers när Noah Glass, en av Twitters grundare kontaktade oss. Han var en stor fan av Futurefarmers som är kända för sitt lekfulla formspråk. Jag la en dag på att göra olika förslag på loggor och till sist valde Noah en blå bubblig variant med motiveringen ”it’s perfect!”. Själv kände jag mig sådär nöjd och la inte upp projektet i min portfolio förrän två år senare när Twitter hade vuxit sig stort.

    Inspireras av Japan

    Linda Leow beskriver sin stil som lekfull och enkel och berättar att hon inspireras av Japan och tv-spel.

    – De flesta logotyper som görs är väldigt generiska och intetsägande. I Japan kan du se tusentals logos på en liten yta och då gäller det att skapa något som står ut. Jag försöker göra loggor som både är tydliga och lätta att känna igen även i mindre format, som till exempel en ikon för en app.

    Livet som designer i Berlin

    Sedan tio år bor och arbetar hon i Berlin. Staden som blivit ett Mecka för tekniska startups och kreativa människor.

    – Karriärmöjligheterna i Sverige är mindre och arbetsmiljön är inte alltid så innovativ, så jag tror att många kreativa söker sig utanför Sverige. I Berlin finns det ett enormt utbud av jobb som designer och man träffar massor med smarta och fantastiska expats från hela världen. Det vimlar av digitalt folk på kaféer och parker, människor som frilansar eller har möten, säger hon.

    Även om Linda Leow i vissa kretsar fortfarande är känd som Twitter-Linda har hon hunnit med mycket sedan den där sommaren i San Francisco.

    – Ett år var jag med och startade tre företag samtidigt som jag frilansade parallellt med flera andra projekt. Det jag till sist fastnade för var Inkitt, ett datadrivet bokförlag vars affärsmodell bygger på algoritmer som förutsäger framtida bästsäljande böcker genom att analysera läsares läsmönster.

    Som att göra en hitlåt

    I dag har Twitter hunnit byta ut sin ursprungliga logotyp mot en fågel, men formspråket och den blå färgen finns kvar. När Linda Leow tittar tillbaka på framgången med loggan jämför hon det med att som musiker slå igenom med en stor hit.

    I dag har Twitter bytt sin ursprungliga logga mot en fågel, men formspråket och den blå färgen finns kvar. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

    – Har du väl gjort en känd logotyp och har den i din portfolio så öppnas alla dörrar för dig. Själv hade jag alltid drömt om att ta mig till San Francisco och göra massa loggor och att en av dem skulle bli stor. Sen gäller det såklart att ha lite tur också. När man är ung är de flesta frilansjobb hemliga och man får inte ha dem i sin portfolio och 95 procent av de företag du arbetar för finns inte kvar ett år senare.

    Hur rik blir man egentligen när man designar en logga som blir så stor som Twitters?

    – Vi fick bra betalt för tiden vi la, men inga royalties efteråt. Det är inte så att man blir miljonär i alla fall.

    Linda Leow

    Född: 1976 i Kalmar.

    Familj: Gift med Ulf. Barnen Jamie och Fay.

    Bor: Friedrichshain, Berlin.

    Inspireras av: Goa vibbar.

    Utbildad: Vid Hyper Island i Karlskrona.

    Aktuell: Skriver på boken Make a logo in a day om hur man snabbt skapar snygga logotyper.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.