Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Brynjar Sigurðarson vann världens största designpris sett till prissumman Bild: María Rúnarsdóttir

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Brynjar Sigurðarsons isländska mystik tog hem världens största designpris

    Han designar åt påhittade karaktärer, inspireras av isländskt historieberättande och var nyligen i Göteborg för att ta emot världens största designpris. Brynjar Sigurðarson hittar ovanliga vägar till annorlunda form.

    Bordet på bilden nedan är stämningen i en isländsk fiskeby, översatt till en möbel. I en månad bodde designern och konstnären Brynjar Sigurðarson i Vopna­fjörður på norra Island. Han lärde känna arbetarna i fiskfabriken, kvinnorna som stickade tröjor, prästen och brandmännen. Han lärde sig gamla knyttekniker och att använda nätnålar. Sedan åkte han hem till sin studio och satte ihop elva föremål och möbler: med metkrokar, fiske­lina, rep, läder och päls.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Det var ett sätt att utforska det isländska arvet. Jag arbetade med samma tekniker som invånarna i Vopnafjörður och ville fånga atmosfären, säger Brynjar Sigurðarson.

    rynjar Sigurðarson, Silent Village Collection Black side table, 2014. Bild: Fabrice Gousset

    Uppfann en fiktiv karaktär

    Sättet att arbeta är typiskt för honom: ut i verkligheten, hämta inspiration, hitta historierna – och gör form av det. Och om inte verkligeheten räcker till kan man skapa sin egen verklighet. Det gjorde han under sitt ­examensarbete i produktdesign på ECAL i Lausanne, Schweiz: Sigurðarson uppfann en fiktiv karaktär – en ensam jägare som bodde i skogen – och började designa möbler, utrustning och verktyg till honom. Det resulterade bland annat i en ryggsäck med päls och låtsasdjurhuvud, som fantasi­figuren skulle kunna ha på sina fantasiutflykter.

    – Det var ett sätt att tvinga mig själv att tänka utanför de regler och parametrar som finns i det vanliga arbetet som designer. Jag ville bryta mig ut ur min bekvämlighetszon och se vad jag kunde göra i en friare miljö.

    Brynjar SigurÐarson har alltså fått sin grundutbildning inom produktdesignen. Numer drar hans projekt allt oftare åt det experimentella och konstnärliga, och själv låter han helst bli att definiera sig som antingen designer eller konstnär.

    – Det är inte viktigt för mig. Men jag kommer från en utbildning som går ut på att skapa föremål som har en funktion och ett användningsområde. Sedan dras jag ofta till andra områden som inte har med traditionell produktdesign att göra: musik, teater, film, miljö, möbler, prylar.

    LÄS MER: Hon designar klänningar – av vikt papper

    När utomstående ska beskriva Sigur­ðarsons produktion sägs det ofta att han bottnar i ”berättandet”. Han håller med, men mest för att det är så självklart för honom.

    – Att säga så är mest för att förklara för icke insatta hur jag arbetar. Som islänning är jag uppfostrad i en miljö av sagor och historieberättande, jag kan inte se något annat sätt att jobba. Vi har en lång, lång tradition av, och behov av, att berätta om saker som har hänt. Sådan är jag också, och jag tycker om att utforska folklore, övernaturliga väsen och saker skapade av fantasin.

    Ställer ut på Röhsska när det öppnar

    Efter utbildningen flyttade Brynjar ­Sigurðarson till Berlin, där han har drivit designstudion Biano tillsammans med sin fru Veronika Sedlmair.

    – Men nu har vi flyttat till södra Frankrike, och bor utanför Marseille, och har öppnat vår studio där i stället.

    I maj offentliggjordes att Brynjar Sigurðarson är årets mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris. I början av november var han i Göteborg och tog emot priset – en miljon kronor, vilket gör Söderbergpriset till världens största designpris sett till prissumman. När Röhsska museet till slut öppnar igen kommer det att ske med en utställning av Brynjar Sigurðarson.

    – Även om jag har fått ett visst erkännande och en del stipendier betyder det väldigt mycket med så mycket pengar. Det är en kamp att vara en oberoende arbetare i de kreativa näringarna. Ett sånt här pris ger möjlighet att förverkliga helt andra idéer.

    LÄS MER: Designpriset delas ut men utställningen får vänta

    Brynjar Sigurðarson

    Född: 1986 på Island.

    Bakgrund: Utbildad på Islands konsthögskola i Reykjavik och på ECAL i Lausanne, Schweiz, där han har en magister­examen i industriformgivning. Driver tillsammans med formgivaren Veronika Sedlmair en designstudio, tidigare med bas i Berlin, numera utanför Marseille.

    Aktuell: Mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris, som delades ut i Göteborg i början av november. Förbereder en utställning som ska visas på Röhsska museet när det öppnar efter renovering.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.