Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Emma Hanquist

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Alkoholfritt är den nya trenden

Att ta en vit månad är som vanligast i januari. Men det finns goda skäl att fortsätta även senare på året. Alkoholfria drycker är på väg att bli lika genomarbetade och välsmakande som de högprocentiga. Det kommer att förändra vårt sätt att gå på krogen och ordna fest.

Kroghäng har alltid varit intimt förknippat med alkohol. Eller snarare, alkohol har varit själva förutsättningen för en bars existens. En drink med en vän, några glas med kollegorna eller en riktig helgblecka, för att man verkligen är värd det.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men måste det verkligen vara så? Alkoholfria drycker tar allt mer plats i barskåpen och på butikshyllorna. För inte länge sedan var alkoholfria drycker ett andrahandsalternativ med tråkmånsstämpel, och utbudet begränsades till juice, cola och mineralvatten, i bästa fall med en citronskiva i.

I dag framställs alkoholfria öl, viner och drinkar med kärlek. Det öppnar för ett nytt förhållningssätt till krogliv och drycker, där alkoholfritt är ett likvärdigt alternativ vad gäller smak, sammansättning och hur väl det passar till maten. Oavsett om du ska ut på lokal eller bjuda på middag hemma finns det goda drycker för den som inte vill bli berusad.

Trenden med alkoholfritt kan ha flera skäl. Ett är att många sätter sin hälsa i första rummet och väljer att dricka medvetet – eller inte alls. Ett annat är trenden att grotta ner sig smaker, oavsett om det gäller vin, öl, kaffe eller choklad.

Kändisvärlden hjälper till att stärka trenden: influencers som Blondinbella och Kim Kardashian eller superstjärnor som Jennifer Lopez är bara några som förklarat att de väljer den nyktra vägen.

En slutsats är hur som helst att det numera går att äta kakan och ha den kvar – du kan ta en utekväll på krogen och ändå vakna pigg till frukost.

Två Dagar har träffat några av göteborgarna som vill göra det alkoholfria till ett förstahandsval.

Bild: Emma Hanquist

”Det är ingen öl, den bara smakar så”

Läsk, mineralvatten eller blaskig alkoholfri öl – ofta är det vad som erbjuds när du beställer alkoholfritt på krogen. Simon Svensson, grundaren till GBG Soda, är ölnörden som tyckte att det var dags att komma med något roligare.

Vi befinner oss ett par meter under jord i närheten av Esperantoplatsen i en källarlokal som Simon Svensson brukar använda till sina provsmakningsevent. Han tar fram ett par vinglas och häller upp den kolsyrade drycken. Den är ljust gul, lite grumlig och liknar en klassisk ipa till utseendet. Beskan finns där, och en fruktig smak av mango. Men ingen alkohol.

– Jag får ofta höra ”vad god den där alkoholfria ölen är”. I början försökte jag förklara att det inte är någon öl, den bara smakar så. Nu så säger jag bara: ”visst är den bra!”

Vad skiljer den från en öl?

– För det första är det ingen alkohol och det ingår ingen jäsning i processen. Jag har försökt att kalla det soda. Det har funkat hyfsat, men vuxenläsk är den enklaste förklaringen. Samtidigt tycker jag att mina drycker skiljer sig från läsk eftersom de inte är så söta och har mer intressanta smaker.

Simon Svensson beskriver sig själv som en riktig ölnörd. Hemma brygger han eget öl, och håller sig gärna med ett lager på uppåt 80 olika ölsorter. Men när han fick frågan om han hade något alkoholfritt att bjuda på fanns det inte mycket mer än juice och öl i kylen.

– Det kändes supertrist. Sen började jag labba lite med alkoholfria drycker på egen hand, och tyckte till och med själv att det blev gott. Jag kunde komma på mig själv att jag var sugen på en ginger ale, och inte en öl. Det var ganska världsomvälvande.

Har du några ideologiska tankar bakom?

– Nej, inte direkt. Men det är ju inte bra att dricka varje dag och ibland vill man ha något annat.

Dryckerna finns mestadels på krogar och mataffärer runtom i Göteborg, och en del i Stockholm och Malmö. De senaste två somrarna har hans soda även funnits i Systembolagets tillfälliga sortiment, vilket gett ett rejält uppsving.

– Det är just i sammanhang där man säljer eller dricker alkohol som jag vill ha mina produkter. De ska vara det alkoholfria alternativet.

Hur tycker du att utbudet av alkoholfritt ser ut generellt?

– På krogen är det ofta väldigt dåligt. Om man har tur finns det några hyfsade alkoholfria öl, sen är det oftast bara läsk som erbjuds. Vad gäller Systembolaget tycker jag att det är ett okej utbud men det kan absolut bli bättre. Generellt är man alltför fokuserad på att leta substitut till öl, vin och cider. Jag tycker att man borde tänka lite bredare och ställa sig frågan: vad är en god alkoholfri dryck?

Han föredrar att jobba med kraftiga eksmaker och humle, och när det gäller hans populäraste dryck påminner även processen med torrhumling till viss del om öltillverkning. Men att göra en ölsmakande dryck som inte är öl är inte helt lätt.

– Det är mycket svårare med balansen, och att ha lagom med sötma. När jag testar mina drycker på folk tycker de alltid bäst om de sötaste, men jag vill inte att de ska vara för sött. Det är inte de grejerna jag vill göra.

Simon Svensson, grundaren till GBG Soda..

Ofta går han och funderar på vad som passar ihop med vad, och hemma laborerar han med olika smaker. På gång just nu är bland annat en apelsindryck med rosmarin och faktiskt även en alkoholfri hallon-veteöl med under 0,5 procent alkohol. Den stora svårigheten har visat sig vara råvarorna.

– Jag vill använda mig av bra och färska råvaror eftersom det ger mer smaker, men det kan vara svårt att hitta i den mängd som jag behöver. När det gällde ingefäran till min ginger ale har jag haft tur, där fick jag hjälp av Brämhults som pressade åt mig.

Men om du gillar öl så mycket, varför startade du inte ett ölbryggeri i stället?

– Det är väldigt många som har frågat mig det. Det hade kanske varit kul, men det finns redan så otroligt många bryggerier, varför ska det finnas ytterligare ett? Med det här får jag det kreativa skapandet med att göra drycker och smaker, men kommer ändå med något eget.

Simon Svensson

Bor: Göteborg

Gör: Grundare till Gbg Soda (2015)

Bakgrund: Har jobbat inom restaurang och är involverad i craft beer-rörelsen.

Bild: Emma Hanquist

”Det ska inte bara vara lika gott som vanligt vin, utan godare”

Deras alkoholfria vin är det mest sålda på Systembolaget, men Moa Gürbüzer, grundaren av det göteborgska företaget MRG Wines, är ändå inte nöjd. ”När människor får frågan: Vill du ha vin med eller utan alkohol? Den dagen har jag nått mitt mål.”

Det är den rådande alkoholnormen som Moa Gürbüzer vill komma åt, och hennes vin är vägen dit. Hennes vision är ett samhälle där du inte behöver en giltig anledning, som bilkörning eller graviditet, för att tacka nej till alkohol. Hon kommer från en bakgrund som socionom och familjeterapeut, och det var då hon mötte familjer som var väldigt utanför på grund av att föräldrarna inte kunde hantera alkohol. Och när de gick i terapi för att sluta dricka var trycket utifrån ofta så starkt att de inte klarade av det.

– Men jag tror att många hade kunnat hantera det om de inte hade utsatts för påtryckningar. Det vill säga, att du är onormal om du inte dricker alkohol.

Det värsta som kunde hända var när barn omhändertogs på grund av föräldrarnas alkoholproblem.

– Om jag så bara kan hindra ett enda barn från det ödet finns det ingen begränsning för hur hårt jag kan jobba.

Vilken roll vill du att ditt vin spelar?

– Vi vill förändra en norm, och då vill vi också visa hur ett kvalitetsvin utan alkohol ska se ut. Det ska inte bara vara lika gott som vanligt vin, utan godare. Det ska inte vara något man har i backfickan om någon skulle fråga. Våra kunder ska känna sig stolta över att kunna erbjuda det.

För att utveckla ett sådant vin slutade Moa Gürbüzer sitt jobb och kontaktade den svenske champagnekännaren Richard Juhlin. Han hade naturligtvis fått förfrågningar om olika samarbeten tidigare, men aldrig något samtal från en socialtant som vill förändra världen.

– Det tyckte han var väldigt annorlunda. För att låna ut sitt namn hade han en lista på vilka krav som skulle uppfyllas vad gäller kvalitet och hur det skulle smaka – och jag var på samma linje. Ett ansikte som höjde statusen på den här typen av viner var en viktig strategi för att nå visionen.

Men du hade aldrig arbetat med vin tidigare, och nu slutade du ditt jobb för att tillverka ett alkoholfritt sådant. Hur reagerade din omgivning?

– Många trodde inte att det skulle gå. Jag fick höra: ”varför ska jag betala för en flaska utan alkohol?” Det visar hur vi ser på vin och dryck, det är som att alkoholen är det dyrbara.

I dag kan hon erbjuda ett sortiment av roséviner, röda och vita viner och mousserande. Förra året sålde företaget vin för 30 miljoner kronor och finns på samtliga Systembolag.

Moa Gürbüzer, grundare till MRG Wines..

Men alkoholen är trots allt en viktig smakbärare, så hur går man tillväga? Många alkoholfria viner består av druv­juice och olika tillsatser, men Moa Gürbüzer ville inte ta några genvägar. Därför har hon letat upp vingårdar som har precis rätt förutsättningar. Hennes mousserande vita vin tillverkas på en vingård i vindistriktet Languedoc i södra Frankrike. Därefter avlägsnas alkoholen i vinet helt genom en naturlig uppvärmningsprocess. För att det ska smaka gott efter avalkoholiseringen måste vinet ha hög kvalité även innan.

– I början var de franska producenterna förfärade. De sa: ”vad ska du göra med mitt fina vin?!” Men bara under de år som har gått sen jag startade har mycket förändrats. Nu finns det flera stora producenter som gör alkoholfritt vin. Den nyfikenheten har väckts.

Upplever du att attityden till alkohol har förändrats?

– Ja, jag tror att människor tänker mycket mer på sin hälsa i dag. Minskad alkoholkonsumtion är mer än en trend. Men innan det är lika accepterat att tacka nej till alkohol som det är att dricka den, vet jag inte riktigt hur jag ska mäta min framgång.

Moa Gürbüzer

Bor: Göteborg.

Gör: Grundare till MRG Wines (2013).

Bakgrund: Socionom och familjeterapeut.

Bild: Emma Hanquist

”Efterfrågan på alkoholfria drinkar ökar”

I Avalons bar görs egen alkoholfri vermouth och experiment med smaker på alltifrån malört till bark från trädet cinchona. Den alkoholfria trenden innebär onekligen större utmaningar för bartendern. ”Numera har gäster lika höga krav på alkoholfria drinkar som drinkar med alkohol”, säger barchef Daniel Seehuusen.

Du började jobba inom restaurang för 16 år sedan. Hur ofta beställdes alkoholfritt på krogen då?

– Det var inte jättevanligt. Men den stora skillnaden mot nu var att utbudet och kunskapen inte var så stor. På den tiden körde man mest läsk- och juiceblandningar. Satte man samman en drinklista kom tanken alltid upp i sista stund: ”Just det, vi måste ha något alkoholfritt också.” Då utgick man från det som redan fanns i baren.

Så är det inte i dag?

– Verkligen inte. Nu skapar vi något speciellt enbart för den alkoholfria drinken. Konsumenterna har helt andra krav, och kunskapen hos bartenders är på en annan nivå. Nu har vi kommit så långt att alkoholfria alternativ står alltmer på egna ben. På Ava­lon­ arrangerar vi varje måndag alkoholfri after work. Det är ett sätt att trycka på att after work inte behöver vara att svepa några öl på fredagen, utan poängen är att umgås med kollegorna.

Vad beror utvecklingen på?

– Mer medvetna konsumenter, skulle jag säga. Efterfrågan på alkoholfria drinkar ökar i takt med att det kommer nya, bra alkoholfria vin eller öl. Sedan har drinkarnas utveckling generellt hjälpt till. På 70-, 80- och 90-talen regerade sötsliskiga historier, sådana som mer handlade om att blanda ut spriten. Det kunde vara artificiell likör med citronjuice från pulver som toppades med läsk. Med de senaste årens cocktailrenässans har många återupptäckt klassikerna. När jag började jobba som bartender gjorde jag sällan klassiska, ”stiffa” cocktails som Old Fashioned eller Dry Martini.

Men hur har det här nörderiet i sprit färgat av sig på alkoholfritt?

– Fokus har hamnat mer på vad en drink innehåller och smakar, än själva alko­holen. Folk är också beredda att betala för det. Förr kunde man rygga om en alkoholfri drink kostade mer än en läsk, men i dag inser man att bartendern har lagt precis samma energi som en drink med alkohol i. Ofta mer, för den delen.

Men utan spriten, vad är det då som kostar?

– Vi lägger mycket tid på förarbetet med ingredienserna. På Avalon har vi satsat på klassiska drinkar men utan alkohol, till exempel Negroni, Aperol Spritz och Mai Tai. För att få till rätt smak kompenserar vi avsaknaden av alkohol med annat. Till Negroni – som består av gin, vermouth och Campari – har vi gjort en egen alkoholfri vermouth som kryddats med malört, och så har vi en pomerans-syrup som ger Camparins bittra apelsinsmak. Eller ta Aperol Spritz som är en blandning av mousserande vin och aperitifen Aperol. Där använder vi en syrup med smak av apelsin och rabarber för att imitera Aperol. Sedan blandar vi upp med alkoholfritt mousserande.

Tricket är alltså att ta bort alkoholen utan att förlora smaken?

– Så kan man säga. Ska du blanda en drink med alkohol handlar det om att bygga balans mot alkoholen, antingen med sötma/bitterhet eller syra/sötma. När vi gör alkoholfria drinkar utgår vi från den ursprungliga drinken. Vad finns det för kryddor och smaker i den?

Finns det särskilda dagar och tidpunkter när gästerna beställer de här drinkarna?

– Faktiskt inte. Det är lika vanligt på vardagar som helgdagar, och det kan vara tidigt på kvällen lika väl som sent. Dessutom är det stor spännvidd på dem som beställer. För tio år sedan var det ovanligt att någon yngre ville ha alkoholfritt. Så är det inte i dag. Det visar väl också all tänkbar statistik. Den nya generationen är mer medvetna om vad de dricker. De dricker oftast mindre och alkoholdebuterar senare än tidigare.

För den som vill snickra ihop en alkoholfri drink hemma, vad skulle du rekommendera?

– Lättast är kanske att dra det åt det syrliga hållet och utgå efter vad som finns hemma. Testa att göra en Tom Collins, som består av gin, citron, sodavatten och sockerlag. Koka upp sockerlag med enbär i, för att fånga upp enbären från ginen. Den basen blandar man med citron och sodavatten. Då har man en god alkoholfri Tom Collins.

Daniel Seehuusen

Bor: I Göteborg.

Gör: Barchef på Avalon Hotel.

Bakgrund: Jobbar på restaurang sedan 18-årsåldern. Barchef på hotellet sedan april 2018.

Nyktra nyord

Sober curious: Nyfikennykter, alltså. Lanserades av författaren Ruby Warrington, New York-baserad brittiska, som 2018 ifrågasatte alkoholnormen i sin bok med samma namn.

Mocktail: En cocktail, men inte riktigt som vanligt.

Neo-nykter: En ny nykterhetsrörelse. Coolt att dricka medvetet, eller inte alls.

Alkoholfritt på bolaget

Antal alkoholfria öl på Systembolaget 2019: 29

Antal alkoholfria öl på Systembolaget 2015: 8

Samtidigt dalar lättöls­försäljningen, och Systembolaget har spått lättölens död inom fem år.

Alkoholfri vinnare

Mikkeller Weird Weather non alcoholic IPA. Vann guld som bästa öl på Stockholm Beer and Whisky Festival förra året, i konkurrens med alkoholhaltiga öl.

Alkohol­konsumtionen går ner

2016 konsumerades 9,0 liter ren alkohol per invånare i Sverige. Det är en minskning med 8 procent jämfört med 2006. Framför allt är det köp av smugglad alkohol och resandeinförsel som har minskat. Bland ungdomar har alkoholkonsumtionen sjunkit sedan millennieskiftet och fortsätter ligga på historiskt låga nivåer.

Källor: Centralförbundet för alkohol- och narkotika­upplysning och Folkhälsoinstitutet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.