I början av året lanserades Två Dagars nya, omarbetade utseende. Den grafiska formen togs fram av mediebyrån Rubrik, i samarbete med Två Dagars redaktion.
– Att göra om formen för Två Dagar, som når ut till en så bred massa, är absolut ett av de roligaste uppdrag vi haft och nomineringen är ett bevis på att vi gjorde ett bra jobb. Självklart skulle det vara jätteroligt att vinna, säger Hanna Finnström Tuomivuo, art director på Rubrik.
Tillsammans med kollegan Fredrik Sandberg har hon gjort om den grafiska formen från grunden. Den nya designen lanserades strax efter att Två Dagar flyttade tillbaka in i GP-huset, efter att ha producerats externt under ett antal år.
– Vi ville redan från början skapa en form som stöttar och lyfter texterna snarare än tar över och glänser på egen hand. Då Två Dagar samtidigt hade omarbetats innehållsmässigt var det viktigt för oss att lyfta och särskilja de olika delarna i magasinet. Det ska vara lätt för en läsare att orientera sig och känna igen olika typer av innehåll, Hanna Finnström Tuomivuo.
Tempo som lämpar sig för helgläsning
Varje helg har läsarna kunnat ta del av längre reportage, porträtt, spaningar och krogrecensioner i Två Dagar. Helgmagasinet kompletterar vanliga GP genom ett annat tempo, med lite längre texter som lämpar sig för helgläsning.
– Hela det här projektet med omgörningen av Två Dagar har varit väldigt spännande. Det är kul att mitt i alla dessa digitala satsningar också satsa på en printprodukt. Och att det dessutom betalar sig sett till både innehåll och annonsförsäljning, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.
Designpriset utser varje år vinnare inom en rad olika kategorier. Förutom tidningar delas priser ut till reklam, förpackningar, tv-spel, appar, med mera.
Veckan 3-9 september kommer det gå att rösta på de olika bidragen via Svenska Designprisets hemsida.
Juryn består bland annat av Tobias Ahlin, som är designchef för datorspelet Minecraft och H&Ms designchef Andrea Rosengren.