Västsvenska hotell prisas för lyxighet

Världens lyxigaste hotell i olika kategorier har nu utsetts av organisationen World Luxury Hotel Awards. För andra året i rad får Göteborgshotellet Pigalle i Brunnsparken ett pris. Västsverige kammar totalt sett hem tre av fem priser i tävlingen.

ANNONS
|

Allra lyxigast i hela världen är Armani Hotel i Dubai.Beläget i världens högsta byggnadsverk,Burj Khalifa, och dessutom kopplat till ett av världens absolut fashionabla designermärken,tog hotellet hem den åtråvärda titeln med följande motivering.

"Det återspeglar ren elegans, enkelhet och sofistikerad komfort som definierar Giorgio Armanis signaturstil. Hotellet är det slutgiltigaförverkligandet av designernsdrömatt bringa sin oklanderliga stil till liv med vistelsen som kallas "Stay withArmani experience". Den definieras av denhögsta standarden av förstklassig service", menar World Luxury Hotel Awards.

Lyxigaste cityupplevelsen i Brunnsparken

Göteborg utmärker sig för andra året i rad genom att Hotel Pigalle tilldelades priset som Sveriges bästa Luxury City Hotell, vilket alltså innebär att det är det lyxigaste hotellet som ligger inne i en stad. I fjol vann samma hotellkategorin Luxury New Hotelunder World Luxury Hotel Awards. På hotellet är man stolta.

ANNONS

–Att tilldelas pris på World Luxury Hotel Awards för andra året i rad känns helt fantastiskt. Att vi denna gång dessutom tar hem priset i kategorin Luxury City Hotel är givetvis oerhört smickrande. Serviceteamets engagemang gör att varje gäst får bästa tänkbara upplevelse. Det är nyckeln till att vi lyckas sticka ut på en allt mer konkurrenskraftig hotellscen,säger Jimmy Olsson, Hotel Manager på Hotel Pigalle.

Hotellet öppnade 2014, i det historiska Palacehuset från 1700-talet i Brunnsparken. Stilen flörtar med det tidiga 1900-talets syndiga Paris.

Västsverige och Sydsverige stora vinnare

När man tittar vidare på vilka hotell som vunnit titlar inom Sverige i årets tävling står det klart att den mesta lyxen finns i Västsverige. Därefter får man titta söderut. Den kungliga huvudstaden står däremot lottlös i lyxtävlingen.

Sveriges lyxigaste golfupplevelse finns enligtWorld Luxury Hotel Awards också i Göteborg. Det är Sankt Jörgen Park tar hem utmärkelsen Luxury Golf Resort.

Västsverige fortsätter kamma hem titlar, nästa går till Halland. Där finns det lyxigaste konferenshotellet i form avFalkenberg Strandbad som tar hem kategorin Luxury Hotel & Conference Centre.

För de två sista kategorierna i Sverige får man vända sig till Skåne. Där finns enligt organisationen det bästa spahotellet på Hotel Skansen och det lyxigaste hotellet i hela Sverige, Ystad Saltsjöbad.

ANNONS

Kraven ökar med utmärkelser

Det är emellertid inte helt oproblematiskt att vinna en utmärkelse som denna. Tvärtom kan det göra arbetet än svårare.

– Man får ögonen på sig och förväntningarna höjs. Därmed ökar pressenoch den dagen man inte lever upp till dessa kraveller om man blir för bekväm med att man har en stabil publik så raseras förtroendet man byggt upp, säger Eva Ossiansson,lektor i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

Att tappa ansiktet i dagens samhälle straffar sig om möjligt än mer idag, än vad det gjort tidigare. Anledningen är att rekommendationssamhället ändrat karaktär i takt med att sociala medier vunnit mark.

– I det rekommendationssamhälle vi lever i pratar vi gärna med andra och berättar om olika upplevelser. Det är nåt som underlättar de val vi gör, om vi exempelvis hör att ett ställe anses vara trevligt. En utmärkelse kan ytterligare påverka var vi vill vara. Då är det inte bara priset som signalerar att något är utöver det vanliga, utan man känner sig lite tryggare att man får valuta för pengarna, menar Ossiansson.

World Luxury Hotel Awards bygger på att kunderna röstar fram hotellen de anser vara bäst. Det är enligt Ossiansson en bra kompass i den djungel av utmärkelser som finns numer.

ANNONS

– Det finns olika typer utav utmärkelser I alla branscherför att tala om att man är briljant.Det är en viss skillnad om det är kunderna eller branschen som avgör vem som är bäst, här är det besökarna som avgjort. Om det är extremt lyxiga hotell så är man väldigt mån om att man inte gått på en nit. Jag skulle säga att den känslan ökar när det är kunderna som röstat fram vinnaren, avslutar Eva Ossiansson.

ANNONS