Ryanair vill flyga inrikes

ANNONS
|

Ryanairs högste chef Michael O'Leary besökte Göteborg på tisdagen. Irländaren höll presskonferens på Grand Hotel och inledde med att prata om nya passagerarrekord. 650 000 passagerare flög med Ryanair till och från Säve under 2012, vilket är en ökning på omkring 25 procent från året innan.

Redan i december annonserade företaget att fyra nya linjer kommer tillkomma på Säve i sommar, Krakow, Trapani (Sicilien), Malta och Zadar (Kroatien). Men där är det stopp för ett tag framöver.

– Jag kan inte se att några nya linjer skulle öppna i Göteborg förrän tidigast sommaren 2014. Bristen på plan är vad som hindrar vår expansion de närmaste åren. I dagsläget hade vi behövt stänga en linje för att kunna öppna en ny, säger Michael O'Leary.

ANNONS

Ryanair kommer i sommar att ha 305 Boeingplan. Bolaget planerar dock att beställa fler innan 2013 är slut. Den långsiktiga planen är att få ihop en flotta på 500 plan, för att på så vis kunna öka antalet passagerare från 82 till 120 miljoner om året.

Under sitt besök på Rygge flygplats utanför Oslo på förmiddagen berättade O'Leary att han ville att Ryanair skulle flyga inrikesflyg i Norge inom ett till tre år. Samma plan gäller för Sverige. Under 2013 kommer flygbolaget att starta upp trafik från Jönköping, Ängelholm och Kalmar

– Vi är sugna på att utveckla inrikesflyg i Sverige, men vi kommer att behöva fler plan. Det kan komma att hända under 2014, 15 eller 16, säger Michael O'Leary.

Den frispråkige företagsledaren berättade vidare att han fortfarande hellre vill ha en pilot än två, samt att ståplats på flyget och betaltoaletter fortfarande är aktuellt, även om det lär dröja.

– Jag har massor av planer för att dra ner kostnader. Men de flesta idéerna är högt uppe i det blå, och kommer antagligen inte att förverkligas under min livstid.

O'Leary passade även på att ge en känga SAS angående uttalanden om att man vill konkurrera med Ryanair.

ANNONS

– Det är ingen strategi. För dem kostar en passagerare 100 euro, för oss 40 euro. De behöver gå igenom ett antal fler omgörningar innan de kan konkurrera med oss. Vi vill inte att SAS försvinner, de ger konsumenter fler alternativ. Det är sunt för oss att ha en sån konkurrent, för då ser vi billiga ut, säger Michael O'Leary.

Planerna för flyg över Atlanten kommer att ligga på is i ytterligare 4 eller 5 år för Ryanair. Detta för att det varit svårt för bolaget att få tag i passande plan.

ANNONS