Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Att gå på marknad är många turisters favoritsyssla.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Marknader mest populärt på resan

Att gå på marknad - det är den aktivitet turister gillar mest på semestern, enligt en ny undersökning. Kanotpaddling hör däremot till det sista vi vill göra när vi är lediga.

Kläder, ostar eller blommor? På resan är det många som gärna stannar till vid en lokal marknad. Bland svenska charterresenärer väljer sju av tio helst den aktiviteten. Det visar en undersökning av TNS Sifo, gjord på uppdrag av Fritidsresor. Näst populärast är att smaka lokala specialiteter, något som gäller både mat och dryck.
- Många vill uppleva det genuina och närproducerade på semestern, precis som här hemma där företeelser som bondens marknad och gårdsbutiker fullkomligt exploderat de senaste åren, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.
Trea på listan kommer att besöka spa eller kurbad.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Paddla en flopp
På topp tio kommer också lokala festligheter, att besöka nationalparker och att testa val- eller delfinsafari. Båtutflykter rankas också högt, liksom vinprovningar. Familjer med barn väljer dock bort vinet och går hellre på vattenland eller besöker shoppingcentrum.
Något som däremot inte alls är populärt är kanotpaddling - det är den aktivitet som hamnar i botten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.