Hittegods: Lång turné för glömd väska

ANNONS
|

För några veckor sedan åkte Sintra Eyre med SJ från Stockholm hem till Göteborg.

–Jag reste med min sexårige son, det var trångt och stökigt och min ena väska blev kvar på hatthyllan, berättar hon.

Hon upptäckte sin tabbe en kvart efter att hon klivit av tåget.

–Jag trodde att den skulle hamna på hittegodset här i stan.

Men det visade sig att SJ inte längre använder hittegodscentralen i Göteborg. Sedan några år är det företaget Bagport som sköter hanteringen och de samlar alla föremål i Stockholm oavsett var i landet de glömts.

Nu följde en rad mejl och telefonsamtal till Bagports expedition. Sintra Eyre berättar om telefonköer och svårigheter att få besked.

ANNONS

–Det tog gott och väl en timme att komma fram. Sedan ville de att jag skulle ringa tillbaka. Jag fick berätta om innehållet i väskan gång på gång, de verkade inte spara informationen.

Efter tio dagar fick hon veta att bagen var upphittad. Nu skulle hon betala frakten tillbaka till Göteborg. Med det billigaste alternativet blev notan totalt 426 kronor, varav 100 kronor var Bagports avgift och resten porto. 15 dagar efter tågresan kunde hon hämta ut sin väska.

–Det känns rimligt att betala en hundralapp i avgift, det är ju en del jobb att hantera hittegodset. Och frakten var inget överpris när den nu skulle skickas från Stockholm. Men det känns onödigt!

Sintra Eyre tycker att SJ krånglar till det för resenärerna.

–Det är mitt fel att jag tappade väskan. Men hanteringen är svår att överblicka för en kund som är orolig. Och det är konstigt att SJ som säger sig vara miljövänligt anlitar ett bolag som kör väskorna på landsväg.

–Jag undrar också hur det går för äldre människor, som ska sitta i telefonkö eller använda en engelskspråkig sökfunktion på internet.

Peter Hellström, presskommunikatör på SJ, kommenterar Eyres berättelse så här:

–15 dagar låter lite mycket. Det har tagit längre tid än vanligt, det är bara att beklaga. Men det som är bra med systemet är att alla upphittade föremål märks med ett eget nummer som man kan följa på nätet. I det stora hela är resenärerna nöjda.

ANNONS

Hur vet ni det?

–Vi får betydligt färre klagomål på hanteringen än tidigare.

Det kan inte vara så att kunderna klagar hos Bagport i stället för SJ?

–Vi stämmer av med de företag vi anlitar.

Väskan skickades till Stockholm med lastbil och sedan tillbaka till Göteborg på samma sätt. Hur stämmer det med SJ:s miljöprofil?

Hellström har inget svar i telefon men återkommer senare per mejl:

”Vi väljer att samarbeta med Bagport eftersom de har ett bra system för hantering av hittegods, samtidigt som de anlitar transportföretag med ambitiösa miljöarbeten. Vi tar till oss av kritiken från resenären och kommer att se över om det finns något vi kan förändra, inte minst ur miljöhänseende”, skriver han.

Monica Lindroth, avdelningschef på Bagport, anser att företaget ger god service.

–Ja. Och jag vet att vår huvudman är nöjd. Sedan är det klart att alla kunder skulle vilja få service på plats men det kan de inte alltid få.

Hur kom det sig att det tog tio dagar att få besked?

–Vi kan inte behandla godset förrän vi fått in det. Från Göteborg får vi leveranser varannan vardag, det är den frekvens SJ har valt. När vi väl har fått det bekräftat och bokfört vill jag påstå att det går fort.

ANNONS

Lindroth bekräftar att företaget inte registrerar uppgifter som kunder lämnar per telefon.

–Där kommer vi att bli bättre, vi ska införa ett nytt system som sparar alla förfrågningar i tre månader.

Andra trafikföretag lämnar fortfarande ut hittegods i Göteborg. Saker som glöms på stadstrafiken hamnar på hittegodscentralen på Hotellplatsen. Hittegods från Västtrafiks tåg samt Öresundstågen hamnar hos Hittegods Sverige på Kämpegatan. Regionbussarna har däremot ingen gemensam hantering – varje bussbolag sköter sitt hittegods själv.

–Som resenär är det ett virrvarr när du åker i kranskommunerna. Vi har 20-25 resenärer dagligen som ringer och frågar om hittegods från busstrafiken, säger Helene Mellin på Hittegods Sverige.

De flesta företag, men inte alla, tar en avgift för att lämna ut hittegods. Denna kan vara upp till 200 kronor för värdefulla saker. Mer uppgifter finns i tabellen ovan.

Fakta: Så här säger lagen

• Om du hittar ett föremål och behåller det är du skyldig att anmäla fyndet till polisen eller ägaren inom 14 dagar. Saker som hittas i exempelvis en butik, ett tåg, en buss eller en nöjesanläggning ska lämnas till inrättningen ifråga.

• Ägaren har rätt att få tillbaka godset mot hittelön och ”andra rimliga kostnader”. Enligt rättspraxis är skälig hittelön cirka tio procent av marknadsvärdet.

ANNONS

Källa: polisen.se

Fakta: Så åker SJ:s hittegods

•Transporterna till Bagport i Stockholm sker med lastbil med olika budfirmor.

• Frakten åter till ägaren sköts av budfirma eller av Postnord, vilket Sintra Eyre valde. Postnord uppger att de kör alla större försändelser (paket över två kilo) med bil.

ANNONS