Våren 2015 frågade resebyrån Ticket sina kunder av vilken anledning de skulle överväga att ändra sina resvanor. Familjesituation var den vanligaste anledningen, tätt följd av förändrad reslust. I botten hamnade valuta/kronkursen – bara 1 procent brydde sig om den.
– På lång sikt kan valutor ha effekt för om ett resmål är attraktivt eller inte. Och förra året gick vår ständiga weekendetta London ner till andraplats, troligtvis på grund av det höga pundet, säger Annika Malinowski, säljchef på Ticket Göteborg.
I höstas, när pundet föll igen, blev London återigen etta.
– Men bortsett från London är det inte så många som bryr sig om valutan när de väljer resmål, säger Annika Malinowski.
Man kan tycka att resenärer borde bry sig lite mer. Ett land som Brasilien, där valutan gått ner med en fjärdedel på ett år, blir bra mycket billigare att semestra i nu än tidigare.
– Visst finns det de som tänker så. Resorna till Sydafrika ökar till exempel hela tiden och deras valuta har ju fallit med 23 procent det senaste året, säger Annika Malinowski.
Samtidigt vill hon inte gärna göra den kopplingen:
– Ärligt talat beror det nog mer på att det är ett spännande och ganska nytt resmål, man slipper jetlag och så kan man åka på safari.
Faktum är att en rasande valuta rent av kan vara en indikator på att resandet till landet kommer minska.
– Turkiets valuta har sjunkit mycket. Vi säljer inte alls resor till Istanbul som förr, och charter i Turkiet går också ner hela tiden. Folk är rädda för oroligheter, konstaterar Annika Malinowski.
De senaste åren har Portugal blivit ett allt vanligare resmål. Men det beror troligtvis inte på att euron sjunkit.
– Nej, det kopplar vi till att vi fått direktflyg dit från Landvetter. Sådant påverkar mycket mer.
Fakta: Hit åker västsvenskarna sommaren 2016
1. Spanien
2. Grekland
3. USA
4. Italien
5. Frankrike
6. Storbritannien
7. Turkiet
8. Kroatien
9. Cypern
10. Portugal
Källa: De mest bokade sommarresorna hos Ticket, bokningar genomförda fram till 17 februari 2016.
Fakta: Därför kan svenskarna tänka sig att ändra resvanor
Familjesituation 26 %
Förändrad reslust 21 %
Arbetssituation 16 %
Ändrade inkomstförhållanden 12 %
Min egen hälsa 11 %
Familjens hälsa 4 %
Fått pengar 2 %
Världsläget 2 %
Politiska läget i Sverige 1 %
Valuta/kronkursen 1%
Diskussionen om andra regler för bolån 1 %
Annat 12 %
Källa: Undersökning av Ticket/Novus våren 2015