Gästernas behov styr stjärnorna

ANNONS
|

Det är dags för årets inspektion på trestjärniga hotell Lorensberg i centrala Göteborg och Britta Eriksen träffar vd:n Kristofer Lind i receptionen. Här finns 107 rum och en tiondel av dem ska granskas utifrån en lång lista.

- Finns inga brister i de fem första rummen så kan det räcka, konstaterar Britta Eriksen, hotellinspektör på Svensk Klassificering.

Allt som finns på kravlistan ger poäng. Hon kopplar upp sin surfplatta mot hotellets trådlösa internet och är redo för att anteckna punkt för punkt i formuläret.

- Vi utgår alltid från den lägsta standarden på hotellet. För det är vad gästerna kan förvänta sig, allt annat är plus, säger Britta Eriksen.

ANNONS

Det innebär att hon börjar med att kolla de minsta enkelrummen, och avslutar med de bästa dubbelrummen.

Inspektionen utgår från den långa listan av alla kriterier. Det finns obligatoriska krav för respektive stjärna och dessutom kan hotellet få extrapoäng. Klassificeringen ger hotellet rätt att använda stjärnorna i sin marknadsföring.

Britta Eriksen betar av rum efter rum och Kristofer Lind får svara på frågor vartefter de uppstår. Antal tv-kanaler, var ligger hårfönen, går fläcken inuti vattenklosetten att städa bort, finns skrivpapper, strykrum, har alla arbetsklädsel och kan identifieras som personal?

Hon går igenom informationspärmen som ligger på rummen som service till hotellgästerna och räknar eluttag. Det ska finnas lediga uttag både vid säng, arbetsbord, spegel och en till i rummet.

- Hotellgästerna har så mycket med sig som ska laddas nuförtiden, förklarar hon det nya kriteriet.

Madrasshöjden ska mätas och Britta Eriksen drar med pekfingret på svårstädade ställen. Madrasshöjden är ett krav som ändrats i år, från 13 till 18 centimeter, på resårmadrass och bäddmadrass sammanlagt. Här ger också madrasskydd och extra skydd på kuddarna, innanför örngotten, poäng.

Men ovanför spegelbelysningen är det inte tillfredställande rent.

- Här var det damm, konstaterar hon.

- För kort personal, ursäktar hotell-vd:n Kristofer Lind.

ANNONS

Renlighet är viktig för hotellgästerna. Det visade enkäten som ligger till grund för de nya kriterierna som gäller från i år. Britta Eriksen har inget övrigt att anmärka på städningen efter att ha kollat allt in i minsta detalj; såväl telefonlur, på lampskärmar som under sängar.

Hon mäter också rumsstorleken med laser.

- Vi gör en objektiv mätning, allt för att gästerna inte ska bli missnöjda.

Förväntan, det handlar om förväntan. Som hotellgäst mäter man kvaliteten utifrån vad man anser sig ha betalat för. Kristofer Lind är nöjd med hotellets tre stjärnor och har egentligen inga ambitioner att ta etablissemanget en nivå uppåt. Det skulle kräva egen restaurang.

- Det finns inget egenvärde i att få fyra stjärnor. Nu är det ju så att gästerna inte blir besvikna för att vi saknar pool. Istället kan de bli mer nöjda om det är bättre än de hade förväntat sig utifrån tre stjärnor, konstaterar han.

Britta Eriksen håller med i hans analys:

- En del hotell vill ha så högt betyg som möjligt, men jag rekommenderar inte det – just för att förväntningarna blir högre.

Läs också: 500 svenska hotell granskas på nytt

Gästerna tipsar också varandra på olika sajter, bland annat via Tripadvisor. Där är medelbetyget för hotell Lorensberg fyra av fem möjliga, utifrån drygt hundra omdömen. Sovkvalitet och renlighet är två av sex kategorier.

ANNONS

- Man kan se det som ett komplement till vår klassificering, konstaterar hotellinspektören Britta Eriksen.

Fakta: Du ska få välja bland sovkuddar

Här är ett urval av de kriterier som måste uppfyllas för tre, fyra och fem stjärnor.

Tre stjärnor: Receptionsservice minst 14 timmar, samtliga rum utrustade med privat bad/wc, hårtork, ansiktsservetter, helfigurspegel, bagagehylla, arbetsyta, internetuppkoppling i rum, tvätt- och strykservice.

Fyra stjärnor: Reception bemannad minst 16 timmar, bar minst sex dagar i veckan, bekväma sittplatser i rum, internetterminal i allmänt utrymme, urval av kuddar, dagstidningar, syservice.

Fem stjärnor: Reception bemannad 24 timmar, sviter, badrock och tofflor, room-service dygnet runt, bagageservice, express stryk- och tvättservice, parkerings- och concierge-service.

ANNONS