Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/9

Dark tourism – därför vill vi besöka olycksplatser

Snart ska det bli möjligt för turister att besöka Titanic. Vraket är bara en av många olycksplatser som oväntat blivit turistmagneter – ett fenomen som har kommit att kallas dark tourism. – Vi söker oss till det som är skrämmande men ändå ”säkert”, säger professorn Thomas Blom.

Det har gått 104 år sedan passagerarfartyget Titanic förliste – nu förbereds det för guidade turer till vraket.

Det är det brittiska företaget Blue Marble Private som står bakom initiativet.

Enligt företagets grundare Elizabeth Ellis är hittills nio resenärer klara för den första resan som är planerad till 2018.

För att få se det historiska vraket och olycksplatsen, där omkring 1500 personer förlorade livet, betalar resenärerna 105 129 dollar var.

Titanics gravplats är inte den enda olycksplats som lockar till sig turister.

Thomas Blom, professor i kulturgeografi vid Karlstads universitet, kom i kontakt med fenomenet ”dark tourism” i mitten av 1990-talet och myntade då begreppet ”morbidturism” som förklarar den ökande turismnischen som lockar besökare till gravplatser och olycksplatser.

– Turism handlar om att vi i egenskap av turister vill besöka sådant som vi normalt inte konfronteras med i vår vardag. Vi söker något annorlunda och spännande som samtidigt är lite skrämmande, säger han.

"Deckare i verkligheten"

Nyss avlidna kändisars hus, mordplatser och gravstenar är exempel på ställen som ofta lockar till sig mängder med turister. På senare tid har också företag specialiserat sig på guidade turer till olycksplatser.

– Vi söker ständigt nya nischer inom turismen och ofta till sådant som är mytomspunnet och som relaterar till skrämmande händelser som vi inte alltid har ett tydligt svar på. Det blir således lite som att besöka en deckare i verkligheten, säger Thomas Blom och nämner Knutby där pastorsfrun Alexandra blev mördad 2004, som ett exempel.

– Jag var själv i där vid den tiden det hände och folk åkte runt med bil och fotograferade platsen.

Kan ha positiva effekter

Medan många kritiserar den här typen av turism, menar Thomas Blom att den kan ha positiva effekter. Tsunamin i Thailand är ett sådant exempel.

– Direkt efter händelsen sjönk antalet besökare, men det vände snabbt. Det blev lite ”Thailands sak är vår”, vilket bidrog till återuppbyggnaden av landet.

Han menar också att turistens etiska perspektiv och tiden som förflutit sedan olyckan spelar roll.

– Sedan filmen Titanic har det funnits stort intresse av det förlista skeppet och de människor som fanns ombord. Men om samma fokus skulle finnas på Estonia tror jag att det hade väckt betydligt mer kritik. Det är också skillnad att besöka en katastrofplats av vördnad än att det skapas en kommers kring händelsen.

Bläddra i bildspelet ovan för att läsa om fler platser som något oväntat lockar till sig turister.

Mest läst