Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Danieldrag.jpg
Daniel Malmqvist arbetar med kurser i improvisation och konstnärligt skapande på Redbergsteatern. "Jag tycker om att vi skapar i stunden och tillsammans med publiken" säger han om improvisationsteatern. Bild: Stéphane Maréchal

Nu har Daniel hittat det bästa av två världar

Att gå på improvisationsteater blir allt mer populärt. I Göteborg finns Gbgimpro som är en av landets mest etablerade och uppskattade teatergrupper. GP fick en pratstund med Daniel Malmqvist, en av gruppens improvisatörer.
Danielbody.jpg
Improteater på Redbergsteatern med från vänster: Sara Podda, Victoria Bang, Daniel Malmqvist och Kristin Augutis.. Bild: Stéphane Maréchal

– Hej, mår ni bra? Härligt. Nu ska vi snart åka på en fantastik resa tillsammans, en historia som aldrig existerat förut och som ni har varit med om att göra, säger Daniel Malmqvist, till en förväntansfull publik.

Vi är på söndagsmatiné på Redbergsteatern en kall vintermorgon. Barnfamiljerna sitter på läktaren, dekoren är på plats och Daniel och de andra improvisatörerna är redo att spela en teaterpjäs utan manus.

Innan föreställningen började, har barnen skrivit upp några ord och meningar på lappar som gruppen improviserar till.

Teaterintresserad redan som barn

Daniel Malmqvist som är född och uppvuxen i Hudiksvall fick upp ögonen för teater när han själv var ett barn.

– Där jag bodde skulle pojkar spela innebandy och hockey, det gjorde jag också. Jag var dålig på sport men bra på att spela apa. Så när jag gick i åttan frågade en klasskamrat om jag ville hoppa in i en teaterföreställning på Hudiksvalls ungdomsteater för de behövde en kille. Jag tyckte det lät roligt och sa ja.

Daniel blev uppmärksammad och fick sitt första jobb på en sommarteater. Där träffade han Hans Klinga från Dramaten.

– Jag var helt såld på teater men visste ingenting om yrket, jag frågade honom hur man blir skådespelare och han berättade om Calle Flygare teaterskola i Stockholm.

Dispens till teaterskolan

Från den sommaren hade Daniel bara en sak i huvudet att söka till den berömda teaterskolan, det var bara ett problem den hade en åldersgräns på 18 år.

– Så jag började gymnasiet men hoppade av för att söka in på skolan när jag var 17 år. Jag fick dispens med ett år och blev en av de yngsta som någonsin blivit antagna där.

Nu följde några spännande, intressanta och tuffa år för Daniel, han hade lämnat familj och vänner i Hudiksvall, studerade med mycket äldre klasskamrater och hade svårt att hitta en permanent bostad. Men han tyckte om skolan och älskade att spela teater.

– Kompisarna hemma tyckte det var coolt att jag skulle bli skådespelare och undrade när jag skulle börja med film. Men jag var inte intresserad av film bara av teater, att stå på scen och ha kontakt med publiken. Jag tyckte om utmaningen att hålla en föreställning levande även om man spelade samma pjäs under flera månader.

Utbränd vid 21 års ålder

Efter teaterskolan läste han upp sina gymnasiebetyg samtidigt som han spelade på teatrar runt om i landet.

– Jag jobbade så mycket att jag till slut inte orkade mer, det gick så långt att jag tappade intresset för teater. Jag var 21 och redan utbränd, visste inte vad jag skulle göra.

Han var trött på prestationskraven och behövde ny energi.

– Jag började intressera mig mer för pedagogik och kom in på en dramapedagogutbildning

På utbildningen träffade han sin blivande fru som kom från Stenungsund och några år senare flyttade de till Göteborg.

– Jag hade hunnit bo och jobba på många olika ställen i Sverige men när jag kom till Göteborg trivdes jag direkt. Det är en helt annan rytm här än Stockholm, folk går långsammare, ler och är mer öppna. Det är det enda stället, förutom Hudiksvall, som jag kan kalla hem.

Skapar ihop med publiken

Under de första åren i Göteborg arbetade Daniel som förskole- och gymnasielärare. Samtidigt gick han med i en öppen improteatergrupp och i dag arbetar han med kurser i improvisation och konstnärligt skapande på Redbergsteatern.

– När vi spelar för vuxna får publiken först ropa ut några ord, meningar eller teman som vi sen använder för att improvisera på. Jag tycker om idén att vi skapar i stunden och tillsammans med publiken. Vi gör något som aldrig spelats förr och som aldrig kommer att spelas igen.

Daniel konstaterar att improvisationsteater är mer och mer populärt, bara i Göteborg finns det tre teatrar som håller på med impro och åtta-nio öppna improgrupper.

– Det är ”hippt” att gå på improteater, vi har en mycket yngre publik än de har på manusteater. Vår publik är nog mellan 22 och 30 år och det kommer alltid nya människor, det är jättekul.

Personalutveckling i företag

Förutom kurser och föreställningar jobbar Daniel och hans kollegor med workshops och personalutveckling i företag.

– Det är också spännande. Det kan vara en chef som ber oss komma och göra improvisation med de anställda. Vi kan jobba med gruppdynamik för att få fram ett bättre arbetsklimat eller göra rollspel för att jobba på empati och bemötandet av kunder.

– Vi gör det alltid med humor och ett stort leende, det kan vara utmanande men det ska aldrig vara utsättande. Det är lite som om vi hjälper vuxna att leka med varandra och ha kul på ett avslappnat och prestationsfritt sätt.

Det känns att Daniel brinner för det han gör och just nu kan han inte tänka sig ett bättre liv.

– Jag har verkligen hittat rätt, jag har det bästa av två världar, teater och pedagogik. Det känns som att allt jag gjort innan detta, har jag gjort för att komma just hit, på den här teatern i Göteborg, säger han med glimten i ögat och ett stort välmående leende.

Daniel Malmqvist

Ålder: 34 år.

Familj: fru, dotter på 3 år och son på 1 år.

Bor: lägenhet i Gamlestaden.

Yrke: producent, konstnärlig ledare, kursledare, improvisatör.

Fritidsintressen: film, resor, musik.

Aktuell: Säsongsstart på improteater på Redbergsteatern, Improvision Song Contest på Stora Teatern, den 1 april.

Motto: det finns alltid fler lösningar än problem.

Daniel i tre ord: lugn, inlyssnande och busig.

Mest läst