Vego-trenden gör köttätare till flexitarianer

Fler vill äta grönt för miljön, sin hälsa och djurens rätt. Fryst och kyld vegetarisk färdigmat säljs mer och det är flexitarianerna som står för ökningen.

ANNONS
|

Hamburgerkedjor satsar på fler vegetariska alternativ, tv lanserar det första vegetariska matlagningsprogrammet och livsmedelsproducenterna gör specialprodukter för köttätarna som korv med hälften kött och hälften grönsaker.

Livsmedelsbutikerna har redan ett stort traditionellt helt vegetariskt utbud för den som letar genvägar och vill slippa riva morötter till biffarna. Men Åsa Domeij, miljöchef på Axfood, tror att det först blir riktigt intressant att sluta äta kött när det blir lika lätt att laga vegetarisk mat som animalisk kost.

Och attraktiva helfabrikat kan bli en hjälp i vardagen. Men för den som ser det gröna som ett hälsosamt alternativ gäller det att kolla innehållet. Precis som i de konventionella animaliska färdigrätterna finns varierande grad av tillsatser och aromer. Det kan vara hög fetthalt och mer eller mindre hälsosamma fettslag, oönskad saltmängd och tillsatt socker.

ANNONS

–Det kommer säkert fler produkter på marknaden, säger Åsa Domeij.

För den vegetariska trenden är definitivt här för att stanna. En koll hos de tre stora livsmedelskedjorna visar att försäljningen ökar för det vegetariska sortimentet.

Ica och Axfood ökade under 2015 med 29 procent respektive 25 procent på det kylda och frysta vegetariska sortimentet. Coop vill inte avslöja sina siffror utan hänvisar till en undersökning från informations- och medieföretaget Nielsen som visar att för dagligvaruhandeln totalt sett ökade de frysta vegetariska alternativen med 14 procent förra året, jämfört med året före.

–De som driver på utvecklingen är veganer som ofta är unga och äter vegetariskt av ideologiska skäl som till exempel djurhållning och miljö, säger Tobias Rydegren, pressansvarig på Coop Sverige.

Ökningen sker från en låg nivå. Totalt sett hos Axfood är andelen vegetariskt 0,33 procent av alla livsmedel. Alltså, 1 produkt av 300.

–De vegetariska färdiga proteinprodukterna utvecklas väldigt snabbt. Det har varit en kraftig ökning de två senaste åren och den förstärks nu, anser Åsa Domeij.

Till skillnad från Coop är hon övertygad om att det är en annan kategori konsumenter som står för försäljningsökningen, nämligen flexitarianer, allätare som vill äta mer grönt och mindre kött. Det har gjort avtryck i statistiken, där den svenska köttkonsumtionen har planat ut, om än på en hög nivå.

ANNONS

Läs också: Detta innehåller:

Sojakorven

Grönsaksbiffen

Vego-schnitzeln

Jordnötsbiffen

Enligt en Sifo-undersökning, som Axfood gjorde i höstas är topp tre bland orsakerna till att dessa allätare vill konsumera mer vegetariskt: miljön, hälsan och omsorg om djuren. Var femte konsument vill äta mer grönt i år. Ungefär hälften tycker att de behöver mer kunskap om vegetarisk matlagning och var tionde person skulle äta vegetarisk mat oftare om utbudet av varor i butikerna var större. Så här finns pengar att tjäna för livsmedelsproducenter och butiker.

En satsning på flexitarianerna börjar redan synas i utbudet. Axfood har gjort en korv med hälften kött och hälften vegetabiliska råvaror. Även Scan lanserar en korv med samma proportioner.

–För den som vill fortsätta äta korv är det här ett sätt att i ett slag halvera sin köttkonsumtion, konstaterar Åsa Domeij.

Utvecklingen får tummen upp från Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brungård Konde:

–Jättebra att det har kommit så många goda vegetariska rätter och halvfabrikat i frysdiskarna. Det är bra om en stor andel av råvaran är bönor, ärter eller linser av något slag, som ersättning till köttet i måltiden.

FAKTA: Veganer i nya hälsotrenden

En amerikansk studie visar att den veganska trenden har tagit en ny riktning och inte bara inkluderar dem som vill äta etisk rätt, utan handlar om ett sökande efter en mer hälsosam och ren mat. Ett svenskt exempel på det är att sojadryck och andra ersättningsprodukter spridit sig utanför kretsarna av etiska veganer.

ANNONS

Potentialen till en växande marknad för vegetariskt specialprodukter är stor inte bara bland allätarna, utan också bland de redan frälsta. Tio procent av den svenska befolkningen är vegetarianer, och fyra av tio av dessa är veganer.

Största andelen konsumenter finns bland 15-24-åringar visade en undersökning som Djurens rätt beställde av Demoskop 2014. Ökningstakten hade då redan påbörjats. Andelen veganer var dubbelt så stor som 2009.

Källa: New Hope Natural Media, Djurens rätt

ANNONS